23948sdkhjf

Volvo Cars’ globala försäljning ökade 3,7 procent

Volvo Cars globala försäljning hamnade på 36 127 bilar, upp 3,7 procent jämfört med förra året. Det är fjärde månaden i följd med tillväxt.Kina ökade försäljningen med 50,1 procent i oktober. Kina blev återigen Volvo Cars’ största marknad i oktober med 5 086 sålda bilar vilket motsvarar en ökning på 50,1 procent. Den mest sålda modellen var Volvo XC60 med 2,321 bilar. Kina var även den näst största marknaden för Volvos V40 modell, efter Holland.

I Europa fortsätter Holland att vara dragloket i tillväxten tack vare en hög och stabil efterfrågan på den attraktiva V40 modellen som erbjuder låga CO2 utsläpp. Holland var också den största marknaden för Volvo V60 Plug-in Hybrid med nära 1 000 sålda bilar enbart under oktober.

V60, V70 och XC60 är de tre bäst säljande Volvomodellerna på den svenska marknaden där Volvo återigen hade en marknadsandel på över 20 procent och därmed en stark position som marknadsledare. I USA stärktes försäljningen av S60, S80 och XC70 modellerna av förändringarna som genomförts i 2014 års modeller. Totalt såldes 3,919 bilar i oktober. USA var även Volvo Cars’ största marknad för modellerna S60 och XC90.

Vårt produktprogram är nu väldigt starkt med ett antal nya modeller hos återförsäljarna och vi förväntar oss fortsatt tillväxt allt eftersom fler marknader lanserar de nya bilarna och Drive-E drivlinorna. Kina i synnerhet visar upp enastående resultat och där förväntar vi oss ett helårsresultat som överträffar våra mål, säger Alain Visser, Marknads- och Försäljningsdirektör hos Volvo Cars.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062