Scania har invigt unik klimatvindtunnel
Med den nya klimatvindtunneln kan Scania testa lastbilar och bussar i de mest krävande väderförhållandena på hemmaplan och därigenom både snabba upp utvecklingen och förbättra fordonens prestanda.
Scania blir därmed mindre beroende av fältprovning och kan minska ledtiden från utveckling till produktlansering.
– Denna unika anläggning kommer att hjälpa oss förbättra bränsleekonomi och ytterligare minska avgasemissioner, säger Scanias forsknings- och utvecklingschef Harald Ludanek. Genom att minska den negativa påverkan från snö, regn och smuts får förarna en bättre hyttmiljö och ökad säkerhet.
I anläggningen kan temperaturer mellan -35 och +50 grader simuleras, liksom luftfuktighet mellan 5 och 95 procent. Luftkanalerna är utrustade med ett antal snökanoner som skapar olika snöförhållanden. Snön kan även växlas till regn med önskad styrka och även regndropparnas storlek kan ändras. Genom att tillsätta en UV-kemikalie och därefter belysa provfordonet med UV-ljus, kan man fastställa exakt var regn och smuts har träffat fordonet och hur det rinner av.
En rad olika tester kan utföras vid anläggningen, som till exempel hur olika komponenter påverkas av värme och kyla, hur regnet flödar från fordonen, sikten i kraftigt regn- och snöfall, isbildning på framrutor, vindbrus samt hur smuts samlas på hyttsidor, backspeglar och dörrhandtag.