Hon kan konsten att sälja lyx vid Stureplan
AUTOROPA, IMPORTÖR och auktoriserad återförsäljare för Bentley i Sverige, satsar nu vidare på bilmärket i Sverige. Med en förstärkt säljorganisation och nya lokaler på Grev Turegatan i Stockholm är ambitionen att fördubbla försäljningen fram till 2016.
Motor-Magasinet har träffat Olivia Eriksson som är försäljningsansvarig för Bentley i Stockholm med försäljningsbakgrund från Audi och senast Porsche.
Hon hamnade i bilbranschen efter att gång på gång ha hittat sig själv diskuterandes bilar med bilintresserade vänner.
– Jag arbetade tidigt med bilrelaterade event och fastnade ofta i samtal kring bilar vilket beror på ett gediget intresse för bilar och starka tydliga varumärken.
Efter att ha arbetat som både hallvärdinna och säljare hos Audi och Porsche i några år var det därför ett enkelt beslut för henne att tacka ja när erbjudandet från Autoropa dök upp efter sommaren.
– Lyxbilar är en rolig typ av försäljning och redan på tiden med Porsche mötte jag kunder som var väldigt pålästa, kunniga och visste vad de vill ha. Jag sitter inte och lusläser motortidningar själv men om någon har en specifik fråga om Bentley vill jag alltid ha svaret.
FÖRSÄLJNINGEN AV LYX- och sportbilar skiljer sig från att sälja volymbilar då oftast lyx- och sportbilsköpare är individualister med varierande önskemål.
– Kunderna förväntar sig högsta servicenivå, att man är påläst och kompetent. Levererar man det är ofta beslutprocessen relativt kort, det finns tillfällen då en kund kommer in på lunchen och bestämmer sig direkt. Självklart finns det även försäljningar som tar betydligt längre tid, upp till ett halvår.
Som försäljare av lyxbilar gäller det att lägga allt fokus på kunderna som har höga förväntningar.
– Överhuvudtaget är det en spännande typ av försäljning och viktigast är att skapa förtroende och tillsammans med kunden kartlägga behoven.
– Bentley är en fantastisk bil, hantverket och kvaliteten är enligt mig i en klass för sig, bara till exempel ratten arbetas det med i 15 timmar för perfekt känsla och kvalitet. Även varumärkets historia är fantastisk och det går inte att sälja på någon en Bentley, kunderna vet vad de vill ha. I Sport och GT-segmentet uppskattar kunderna möjligheten att kunna använda sin bil i många olika sammanhang och även året runt. Saker vi märker att kunderna värdesätter kan vara fyrhjulsdrift, generösa utrymmen, kvalitet och låga underhållskostnader. Här är Bentleys urval av modeller ett bra exempel.
UTANFÖR BENTLEY OCH McLarens nya showroom flanerar Stockholmarna förbi. Mitt emot är det snart inflyttning i kvarterets hetaste bostadshus. Kvadratmeterpriset toppar som mest 200 000 kronor – nytt svenskt rekord.
Tanken med det supercentrala läget för Bentley är att vara nära sina kunder.
– För oss som arbetar med märket känns det helrätt, våra kunder behöver ha det enkelt. På Porsche var det många som frågade mig om bilen drog över en liter per mil, här frågar kunden samma sak men inte för att de bryr sig om bränsleförbrukningen utan för att de tycker det är jobbigt att tanka, avslutar Olivia Eriksson.
MED BENTLEYS fyrhjulsdrivna modeller är bilförsäljningen spridd över hela året även om merparten sker under våren. I år räknar Autoropa med att sälja 25 stycken Bentley, en siffra som ska bli betydlig högre nästa år. Beslutet att bygga en lyxsuv med säljstart 2016 är redan taget och antalet levererade bilar i världen steg med 22 procent under 2012 jämfört med året innan. Den anrika britten är i allra högsta grad levande även om personen som syr ihop ratten verkar halvdöd. De sportiga tyskarna behöver 38 timmar på sig för att skruva ihop en hel bil – men det är en annan historia.
KLAS SKARIN