Volvo Cars globala försäljning ökade med 5,8 procent
Försäljningen i Europa ökade markant tack vare en positiv utveckling på flera marknader så som Italien och Spanien där Volvo Cars också presterade bättre än bilmarknaden i stort med växande marknadsandelar som resultat. Holland är fortsatt dragloket i Europa drivet av Volvo V60 Plug-in Hybrid och Volvo V40, och Volvo blev även största premiumtillverkare på den holländska marknaden.
Volvo Cars stärkte också sin ledande ställning på den svenska marknaden där man rapporterade ökad försäljning på en marknad som sjönk något. USA rapporterade en försäljning på 4 233 bilar och en nedgång jämfört med förra året vilket dock var resultatet av olika engångseffekter som drog upp försäljningssiffran till en extraordinär nivå för november 2012. Volvo XC60 och S60 var de mest sålda modellerna och produkterbjudandet kommer snart att stärkas med introduktionen av Volvo V60.
- Vi har nu rapporterat tillväxt under fem månader i följd och vi visar även tillväxt för perioden januari till november. Sverige och Kina går mycket starkt. Europa visar en positiv utveckling och i USA har vi nu de rätta verktygen för att komma tillbaka på rätt spår, säger Alain Visser, Marknads- och Försäljningsdirektör hos Volvo Cars.
Volvo XC60 var den mest sålda modellen i november med 10 119 sålda bilar (2012: 9 727), följd av Volvo V40 som nådde 7 553 bilar (5 470). Inklusive Cross Country versionen såldes 9 795 bilar av Volvo V40. Den tredje mest sålda modellen var Volvo V60 med 5 350 bilar (4 583).