Volvo Polestar Racing avtäckte V8 Supercars-motorn i Sydney
Volvo Car Australias vd Matt Braid drog av skynket på tävlingsmotorn tillsammans med Volvo Car Group Motorsports tekniska direktör Martin Persson och kommersiella direktör Alexander Murdzevski Schedvin.
– Vi är mycket glada över att dela denna milstolpe med er alla och avslöja vår tävlingsmotor för V8 Supercars-säsongen 2014. Polestar har jobbat nära med ingenjörsteamet på Volvo Cars vad gäller design, byggnation och utveckling av tävlingsmotorn för tävlan i Australiens tuffaste racingmästerskap, säger Matt Braid, vd för Volvo Car Australia.
De globala resurserna hos Volvo Car Group och Polestar, Volvos prestanda- och motorsport-partner sedan 1996, har nyttjas till fullo för att tillgodose utvecklingen av Volvo Polestar Racings V8 Supercars-motor inför 2014-säsongen.
Volvo B8444S V8-motorn, som original är på 4,4 liter, har modifierats och specialbyggts för tävlan i V8 Supercars av Polestar, med stöd från samma personer hos Volvo Car Group som står bakom de innovativa fyrcylindriga Drive-E-motorerna för gatbruk.
Den kompakta storleken och smala v-konfigurationen på 60 grader gör B8444S till en unik motor i V8 Supercars. Tack vare det kan motorsportfans räkna med att direkt känna igen Volvo Polestar Racings S60-bilar tack vare motorns distinkta motorljud.
Utveckling av tävlingsmotorn började i maj 2013. Det första motorblocket var klart i oktober och första uppstarten av motorn skedde i mitten av november.
– Vi har genomfört ett antal högvarvssimuleringar och långdistanskörningar, vi är nöjda med resultaten. Nästa steg är att montera motorn i tävlingsbilen och fortsätta utvecklingsprogrammet inför säsongen, säger Christian Dahl, ägare av Polestar.
– På pappret är tävlingsmotorn och de nya Drive-E-motorerna väldigt annorlunda. Men från ett ingenjörsperspektiv är det en liknande process, det handlar om att driva din kreativitet till gränsen inom vissa specifika mål. Exempelvis, oavsett om du siktar på ledande effektivitet eller den mest kraftfulla tävlingsmotorn någonsin i V8 Supercars så strävar du efter att minska vikt, friktion och värme samt att få ut maximal effekt, säger Martin Persson, teknisk chef för Volvo Car Group Motorsport.
Teknisk information
Cylinderblock: Modifierat Volvo B8444S, 60-graders cylinderblock i aluminium
Cylinderhuvud: Modifierat Volvo B8444S, aluminium
Borr x Slag: 95.5 x 87.1
Cylindervolym: 4989 cc
Kompression: 10:1
Maxvarv: 7500 rpm
Induktion: Sugmotor, individuella spjällhus
Bränsle: E85
Cylinderfoder: Ingjutna stålfoder
Ventilmekanism: Dubbla överliggande kamaxlar, direktverkande ventillyftare, kedjedrift
Tändning: Volvo B8444S tändspolar
Insprutning: Portinsprutning, en injektor per cylinder, bränsletryck: 5.5 bar