Bodil Eriksson får toppjobb vid Volvo Cars North America
- Vi är fast beslutna att återigen bygga Volvos varumärke starkt i USA, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef i Volvo Car Group. Vi är en liten aktör på marknaden. Vårt varumärke är vår styrka, en styrka vi behöver få bättre utväxling av. Vi kommer definitivt att visa att Volvo är ett intressant alternativ för många konsumenter i USA. För att åstadkomma det krävs en djup kunskap om Volvo, kapacitet att kommunicera med många intressenter och självförtroende att tolka vårt varumärke, vilket Bodil Eriksson representerar, säger Håkan Samuelsson.
Utvecklingen på den amerikanska marknaden är högt prioriterad av koncernledningen i Volvo Cars, vilket betonas genom utnämningen av Bodil Eriksson till hennes nya position. I denna kritiska fas är det av högsta vikt att etablera nära band mellan det amerikanska teamet och huvudkontoret i Göteborg. Det underlättar snabba och självständiga beslut vilket är nödvändigt för att öka försäljningen mot 100 000 bilar inom loppet av några år.
- Det är en stor och spännande utmaning och möjlighet att få stärka Volvos varumärke I USA, säger Bodil Eriksson. Volvo är ett mycket attraktivt varumärke för medvetna konsumenter, oavsett vilket ämne vi talar om: miljöteknologi, nya lösningar med uppkoppling i bilen mot internet och all service det rymmer, eller säkerhet och design. Volvos värderingar handlar om att sätta människan i centrum. Det präglar alltid våra lösningar och det ger oss en unik möjlighet att tala med konsumenter, konstaterar hon.
Bodil Eriksson kommer att rapportera till Tony Nicolosi, vd för Volvo Cars North America.
- Det här är en utnämning som inte bara adderar kompetens och energi till vårt team, men som också visar att USA är en viktig marknad för Volvo Cars och understryker att företaget nu prioriterar USA, säger Tony Nicolosi.