Tuffa tider för leverantörerna till fordonsindustrin
– Liten inbromsning kan ge oproportionerligt stora konsekvenser. Leverantörerna lever hela tiden med kniven mot strupen, kommenterar Fredrik Sidahl, vd för FKG, den ekonomiska genomlysningen.
Det är framför allt låga marginaler som trycker ner lönsamheten hos leverantörsföretagen. Detta i sin tur påverkar likviditet och soliditet, d v s betalningsförmågan och den långsiktiga finansiella bufferten.
– Det finns två vägar att ta sig ur denna onda spiral – antingen pressa upp priserna eller öka volymerna, säger Fredrik Sidahl.
Han tillägger att det finns ett grundläggande problem med den svenska leverantörsstrukturen – många av företagen är för små och samtidigt begränsade sett till kunder och vad de i många fall erbjuder.
– Därför krävs mer samarbeten, sammanslagningar, mer utvecklad egen produktutveckling och framför allt att man lyfter blicken mot marknader utanför landets gränser, menar Sidahl.
Från FKG:s sida arbetar man med matchmaking och arrangerar exportfrämjande resor till nya marknader för möten med både fordonstillverkare och andra leverantörer inom fordonsindustrin.
– Vi har propåer både från ryska och brittiska fordonstillverkare som vill möta svenska leverantörer.
– Vi har också direkta uppmaningar från Scania och Volvo-koncernen om att våga ta steget ut tillsammans med dem på den globala lastbilsmarknaden.
– Så någon brist på nya eller mer utvecklade befintliga affärsmöjligheter råder det inte, summerar Fredrik Sidahl.
Enligt FKG handlar mycket om att se möjligheterna samt att våga ta dem när de dyker upp.
– Det krävs ett bättre självförtroende, vi vet att svenska leverantörer har hög kvalitet på såväl produkter som tjänster, har stor innovationskraft och framför kan visa stor flexibilitet och samarbetsvilja med sina beställare.
– Det särskiljer dem från många andra leverantörer till den globala fordonsindustrin, säger Sidahl.
Från FKG:s sida efterlyses en större nationell samordning inom fordonsindustrin. Den är en nationell angelägenhet som svarar för tillväxt.
– Genom samordning, samsyn och samarbeten skulle den svenska fordonsindustrin bli en global vinnare. Se på Storbritannien och deras framgångsrika nationella satsning på återindustrialisering.
– I den är utveckling och tillverkning av fordon och motorer central.
– Motsvarande borde göras i Sverige!
– Personligen är jag övertygad om att det skulle bli början på en ny svensk framgångssaga.
– Säg att vi är på väg mot sanningens ögonblick, avslutar Fredrik Sidahl, vd för FKG – Fordonskomponentgruppen.