23948sdkhjf

Lågprisbilar väntas ta över mer av den globala bilmarknaden

Indien blir en större bilmarknad än Tyskland och 2015 blir Tyskland omsprunget även av Ryssland. Den prognosen ger av en ny KPMG-studie av den globala personbilsmarknaden, som förutspår ökade marknadsandelar för enkla och billiga bilmodeller.

Rapporten Global Automotive Retail Market Outlook 2013 förutspår en årlig global tillväxt på 5,1 procent för personbilsmarknaden fram till år 2020, men med stora variationer mellan världsdelar och länder. Värdens tredje största bilmarknad Japan kommer att krympa och 2016 passeras i storlek av såväl Indien som Brasilien. Tyskland, som i början av 2000-talet var nummer tre globalt, kommer om två år att vara omsprunget av såväl Indien, Brasilien som Ryssland.

-Rapporten inger hopp på så sätt att den globala bilmarknaden väntas visa hygglig tillväxt de närmaste åren. Frågan är dock vad som händer med våra svenska underleverantörer när Tyskland minskar i betydelse och Volvos produktion i Kina kommer igång, säger Björn Hallin, branschansvarig för bilindustrin på KPMG.

Rapporten analyserar hur länder genomgår olika mognadsfaser som med starkt nybilsförsäljning i början, som övergår i mognare faser där begagnatmarknaden blir viktigare och konsolidering av bilhandlare. Dessutom är markanden diversifierad mellan olika konsumentgrupper. Premiumsegmentet med bland annat Audi och BMW spås växa under de närmaste åren, men även enkla och flärdfria bilar som exempelvis Dacia och Tata tar marknadsandelar. Detta gäller både etablerade markander och tillväxtmarkander.

-Det stora mittsegmentet, dit exempelvis Volkswagen och Volvo hör, kommer att tappa i betydelse under de närmaste åren. Vi tror att nästan var fjärde såld bil på tillväxtmarknaderna är från ekonomisegmentet år 2020, säger Björn Hallin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047