23948sdkhjf

Volvo LV höjer säkerheten på hala vintervägar

För lastbilar med släp utgör hala vintervägar och nedförsbackar en svår utmaning även för de skickligaste förarna. Risken finns att ekipaget kommer i obalans och i värsta fall viker sig. Volvo Lastvagnar har tagit fram en lösning som kraftigt förbättrar säkerheten.

- Även om lastbilschauffören lyckas reda ut situationen kan det vara väldigt obehagligt både för mötande trafikanter och för lastbilschauffören själv om lastbilsekipaget kommer ur kurs i en nedförsbacke, säger Mats Sabelström, bromsspecialist på Volvo Lastvagnar.

För att minimera risken för den här typen av olyckor och incidenter har Volvo Lastvagnar utvecklat ett system - Stretch Brake - som automatiskt bromsar släpet och rätar upp ekipaget i nedförsbackar med svåra underlag.

- Omkring 15 procent av de totalt 30 000 allvarliga trafikolyckorna som sker i Europa varje år involverar lastbilar, trenden är sakta nedåtgående. Med effektiva bromsar, stabiliseringssystem och kollisionsvarningssystem hjälper vi redan idag förarna att undvika riskfyllda situationer under besvärliga förhållanden. Strech Brake är ytterligare en viktig del i vårt långsiktiga arbete för att öka trafiksäkerheten och minimera antalet olyckor där lastbilar är inblandade, säger Carl Johan Almqvist, trafik- och säkerhetsdirektör på Volvo Lastvagnar.

Strech Brake är ett komplement till ekipagets elektroniska stabiliseringssystem (ESP) - också det en lösning som Volvo Lastvagnar var först med i lastbilsvärlden. Medan ESP är som mest effektivt vid högre hastigheter, är Strech Brake bara aktivt under 40 km/h. Båda bidrar till en bättre stabilitet och enklare styrning.

- Man kan kalla Strech Brake ett lågfarts-ESP. När ekipaget närmar sig en nedförsbacke aktiverar föraren systemet manuellt. När föraren sedan släpper gaspedalen punktbromsas släpet automatiskt tills backen är avklarad och farten kan höjas igen, berättar Mats Sabelström.

Stretch brake introducerades 2012 för Volvo FH-ekipage med bil och släpvagn och 2013 för Volvo FM-ekipage med bil och släpvagn. Under år 2014 kommer systemet även för dragbil och trailer.

- De förare som prövat Stretch Brake är väldigt positiva. När vi nu introducerar systemet även på dragbilar får betydligt fler möjlighet att ta sig igenom en svår nedförsbacke på ett enklare men framför allt säkrare sätt, säger Carl Johan Almqvist. 

Enligt Volvo Lastvagnars Accident Research Team som forskar på trafiksäkerhet skulle ett 60-tal av de lastbilsolyckor som inträffade bara i Sverige under förra året skulle kunnat ha undvikits med hjälp av Stretch Brake.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078