23948sdkhjf

Orio vill utmana den svenska reservdelsmarknaden

Före detta Saab Automobile Parts AB kommer till Automässan under helt ny flagg – Orio. Med ett nytt namn, nytt varumärke och ny verksamhetsinriktning ska Orio utmana den svenska reservdelsmarknaden genom att kraftigt öka antalet verkstäder och grossister, satsa på nya affärsområden, erbjuda reservdelar till fler bilmärken och inte minst – satsa ännu mer på Saab-kunderna.

Det rullar drygt en miljon Saabbilar på vägarna världen över, och cirka 30 procent av dem finns i Sverige. Orio, före detta Saab Automobile Parts AB, är sedan 70 år tillbaka ensamma på marknaden om att leverera det totala sortimentet av Saab Original reservdelar. Nu breddar företaget sin verksamhet, räckvidd och – satsar ännu mer på Saab.

– Vi kommer till en början arbeta för att utöka vårt service- och reservdelsnätverk för Saab – vi vill visa att vi finns kvar och vill garantera högsta tillgänglighet och kvalitet för alla Saabägare världen över, säger Lennart Ståhl, vd på Orio. En nyhet är exempelvis att vi nu erbjuder Saab originaldelar även för icke-auktoriserade center och intresset är mycket stort.

Idag köper över 1200 verkstäder och grossister reservdelar av Orio. Målsättningen är att dubbla det antalet under 2014. Förutom ett ökat fokus på Saab kommer Orio också att erbjuda reservdelar från andra bilmärken samt kompletta eftermarknadstjänster.

– Vårt Saab-arv ger oss en unik kombination av internationell räckvidd och gedigen ingenjörskunskap vilket gör att vi kommer kunna erbjuda högkvalitativa produkter och tjänster till lägre priser, och utmana de fåtalet stora aktörer som idag dominerar den svenska marknaden, säger Lennart Ståhl.

Orio finns på Automässan på Svenska Mässan i Göteborg under samtliga dagar den 15-18 januari, monter G06:02.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.487