Kända namn på FKG:s eftermarknadsseminarium
Det är andra gången som FKG i samarbete med bildelsgrossisterna, SBF, arrangerar ett seminarium med inriktning på eftermarknadsaffären med stöd från Tillväxtverkets leverantörsprogram.
– Temat för årets seminarium är ”Närproducerat – en ny affärsmöjlighet på eftermarknaden”, berättar Peter Bryntesson, senior rådgivare och tillsammans med Göran Björklund projektledare åt FKG – Fordonskomponentgruppen.
Syfet med seminariet är att skapa nya affärsmöjligheter för såväl leverantörsföretag som för bildelsgrossister.
– Det finns idag stora möjligheter för svenska leverantörer både inom personbilar och tunga fordon att kunna leverera till den fria eftermarknaden, IAM.
– Motsvarande gäller för bildelsgrossister som kan handla ”närproducerat” hos svenska leverantörer, säger Peter Bryntesson.
Utöver de tre som omnämnts tidigare medverkar även Agnes Andersson Hammarstrand och Mikael Åström, Setterwalls Advokatbyrå, Fredrik Sidahl, FKG, och Christer Liljenberg, SBF.
Arrangemanget sker inom ramarna för Rally Sweden Bizz Week.
Enligt tyska Wolks After Sales-report köper svenska bilägare bildelar, tillbehör, däck och fälg för cirka 25 miljarder kronor årligen.