Billiga tjänstebilar fler än någonsin
- Förklaringen är enkel, det har aldrig förut varit så billigt att ha förmånsbil som nu, säger Ronny Svensson, vd på tjänstebilskonsulten Ynnor AB, som har sammanställt uppgifterna för tjänstebilsmarknaden 2013/14.
Det var i slutet av förra året som Ynnor uppmärksammade att det kostar lika mycket att ha tjänstebil nu som när den nuvarande förmånsbeskattningen infördes 1997. Jämförelsen gjordes med Sveriges vanligaste bilmodell, Volvo V70, och Volvo är fortsatt det dominerande tjänstebilsmärket. Nästan var tredje (32,9%) förmånsbeskattad tjänstebil är en Volvo, men de största vinnarna är tvåan Volkswagen och fyran BMW – däremellan ligger slirande Audi – som ökade sina marknadsandelar mest jämfört med föregående år.
- Det är bara att gratulera! Volkswagen och BMW är de märken som bäst har lyckats fylla tomrummet på den svenska tjänstebilsmarknaden när Saab gick i konkurs, säger Ronny Svensson, som är förvånad över Volvos återförsäljares agerande.
- Det var som att de inte var intresserade, säger han, de tog inte tillvara på möjligheten som dök upp på de lokala marknaderna när Saab försvann, vilket är extra konstigt eftersom förmånsbilarna är en så viktig del av nybilsförsäljningen.
Tjänstebilsmarknaden 2013/14 visar att mer än 60 0000 av de nya bilar som säljs varje år är förmånsbeskattade tjänstebilar. Antalet förmånsbilar av årsmodell 2012 var 61 778 stycken och nästan lika många var från 2011, 61 631 bilar. Under dessa år såldes ca 285 000 respektive 305 000 nya bilar.
- Det betyder att var femte ny bil är en förmånsbil, konstaterar Ronny Svensson, och de byts ut efter tre-fyra år.