El från bränsleceller driver Toyotakontor
Toyotas första serietillverkade bränslecellsbil ska lanseras kommersiellt nästa år. Redan nu utnyttjar företaget dock samma teknik för att sänka både kostnaderna och koldioxidutsläppen vid ett av sina största kontorskomplex i USA. Installationen är den största av sitt slag i världen och är också den första tillämpningen av en bränslecell som en stationär generator.
Den vätgasdrivna bränslecell som nu har installerats vid huvudkontoret i Los Angeles har en effekt på 1,11 megawatt. Det motsvarar genomsnittsförbrukningen hos 765 amerikanska villor. Anläggningen klarar att producera omkring hälften av del elkraft som kontorskomplexets sex byggnader behöver under sommartid, då belastningen är som störst.
Bränslecellen bygger på samma teknik – Proton Exchange Membrane – som används i Toyotas kommande bränslecellsmodell.
- Denna typ av bränslecell kan slås på och av mycket snabbt, vilket även gör den mycket väl lämpad för stationärt bruk vid Toyotas huvudkontor. Detta för att säkerställa snabb tillgång till el just när energibehovet är som störst, säger Mark Yamamuchi, ansvarig för projektet.
De flesta andra bränslecellstekniker måste köras kontinuerligt för att generera ett jämnt energiflöde. Vätgasen till bränslecellen produceras på annan plats men levereras via samma ledning som matar ett tankställe för vätgas intill huvudkontoret.