Ny undersökning visar att svenskar är bra bilförare
Undersökningen, som är genomförd av Ipsos på uppdrag av den franska stiftelsen VINCI Autoroutes, omfattar enkätsvar från drygt 7 000 personer i sju europeiska länder. Att de mest ansvarsfulla bilförarna återfinns i Sverige var samtliga länder rörande överens om. Sydeuropéerna placerade sig längst ner i tabellen med Italien på jumboplats.
De flesta länderna skattade sin egen körförmåga högt. 97 procent använde adjektiv som ”lugn” och ”uppmärksam” för att beskriva sin egen körning. På en tiogradig skala gav respondenterna sig själva i snitt 7,8. Ingen ansåg sig själv som oansvarig eller som en trafikfara. Svenskarna var de som upplevde sig själv som de lugnaste bilförarna. En paradox i sammanhanget är att svenskarna samtidigt var de som i störst omfattning ansåg sina medtrafikanter vara mest stressade (61 procent jämfört med Europasnittet på 43 procent).
En annan egenskap som utmärkte svenskarnas syn på sina landsmän är hövlighet: 22 procent ansåg att medtrafikanterna är artiga bakom ratten, jämfört med Europasnittet på 11 procent. Även här placerade sig italienarna i motsatt riktning: Endast två procent upplevde sina landsmän som artiga bilförare. Något som understryks av att just italienarna är de som enligt undersökningen oftast går ut ur bilen för att konfrontera en medtrafikant. Spanjorerna väljer att stanna i bilen och istället låta tutan tala.
Ett negativt beteende där svenskarna utmärker sig är att tala i mobiltelefon under körningen. 46 procent av svenskarna – jämfört med 31 procent av övriga européer – talar i handhållna mobiler. En annat riskfyllt beteende är att inte vara tillräckligt utvilad. 83 procent av svenskarna uppgav att de ofta är uppe sent kvällen innan en längre bilresa, eller att de går upp tidigare än vanligt. Vi är emellertid mindre benägna än övriga européer att bruka alkohol eller droger i samband med bilkörning. 3 procent av svenskarna erkände att de hade kört bil efter att ha druckit mer alkohol än tillåtet. Det land som utmärkte sig i andra riktningen var Belgien: 25 procent av Belgarna uppgav att de hade kört bil med en högre promillehalt än tillåtet.
EU:s målsättning är att minska antalen dödsfall i trafiken med 50 procent fram till 2020. Länderna i undersökningen ser generellt ljust på framtiden: 61 procent menar att antalet dödsoffer på vägarna kommer att minska markant de närmaste åren. De som är mest optimistiska är spanjorerna där 78 procent tror på en minskning av dödsfall i trafiken.
Kännedomen om riskfyllda beteenden är allmänt hög. Alkoholkonsumtion, ouppmärksamhet, fortkörning och trötthet/dåsighet uppges av samtliga länder i lika hög omfattning som exempel trafiksäkerheten och minska dödligheten. Svenskarna tycks enligt undersökningen inte betrakta trötthet som en lika betydande faktor som övriga på kritiska faktorer som behöver förbättras för att öka. Endast 27 procent ser dåsighet vid ratten som en betydande faktor för trafikolyckor. Vi är dessutom sämst på att ta vilopauser under körningen.
Stiftelsen VINCI Autoroutes för ansvarsfull bilkörning bildades i februari 2011 och omfattar ett testlaboratorium, ett institut för observation och analys, samt en informationshubb. Stiftelsens syfte är att bidra till att utveckla bilförarnas uppförande och hjälpa förarna att förbättra sin egen säkerhet. Arbetet bedrivs bland annat genom informationskampanjer om risker i trafiken, finansiering av forskning inom mindre kända riskområden, samt genom finansiering av olika förenings- och medborgarinitiativ som främjar ansvarfull bilkörning.
Undersökningsmetod
Undersökningsföretaget Ipsos genomförde en enkätundersökning av drygt 7.000 personer via internet. Respondenterna omfattade 1.015 fransmän, 1.001 tyskar, 1.001 belgare, 1.002 spanjorer, 1.003 britter, 1.004 italienare och 1.006 svenskar. Undersökningen genomfördes mellan den 29 januari och den 10 februari 2014.