Audi R8 LMX lyser upp med laserstrålkastare
Audi har under många år drivit utvecklingen inom belysningsteknik. 2008 blev Audi R8 världens första serietillverkade bil med LED-strålkastare. 2012 följde dynamiska blinkers med flytande ljus. Med Matrix LED-strålkastare, som debuterade på uppdaterade A8 i fjol, skrev Audi ett nytt kapitel belysningshistoria. Nu tar märket med de fyra ringarna nästa steg med R8 LMX och introducerar laserstrålkastare med betydligt längre räckvidd.
I ett nära samarbete med sina racingkollegor har Audi-ingenjörerna arbetat för att vidareutveckla belysningstekniken. Kombinationen av LED- och laserhelljus kommer att användas för första gången på Audi R18 e‑tron quattro vid årets upplaga av det klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans den 14 – 15 juni. Premiumbilmärket fortsätter därmed traditionen med att testa ny teknik i racingsammanhang innan den sätts i serieproduktion.
I det nya laserhelljuset alstrar en lasermodul i respektive strålkastare en ljuskägla som har dubbelt så lång räckvidd som LED-strålkastarna. Varje modul innehåller fyra högeffekts-laserdioder. Med en diameter på endast 300 mikrometer, genererar de en blå laserstråle som har en våglängd på 450 nanometer. Via en fosforkonverter omvandlas den till trafikdugligt vitt ljus med en färgtemperatur på 5.500 Kelvin – motsvarande solljus mitt på dagen och därmed idealiskt och mindre tröttande för det mänskliga ögat som lättare kan särskilja kontraster. Laserdioden, som är aktiv i hastigheter fr.o.m. 60 km/h och uppåt, kompletterar LED-helljuset på R8 LMX och förbättrar både sikten och säkerheten avsevärt. Ett intelligent, kamerabaserat sensorsystem används för att upptäcka andra trafikanter och för att aktivt reglera ljusbilden så att de inte bländas.
Audi R8 är starkt kopplad till racingvärlden med sin högvarviga mittmonterade motor, hjulupphängning med dubbla bärarmar och aluminiumkaross i Audi Space Frame-teknik. Audi R8 LMX finns som coupé i en begränsad serie på 99 exemplar. Med en effekt på 570 hk och ett vridmoment på 540 Nm accelererar den 5,2 liter stora V10:an upp bilen från 0 till 100 km/h på endast 3,4 sekunder. Topphastigheten är 320 km/h och snittförbrukningen ligger på 12,9 liter per 100 kilometer (299 gram CO2 per kilometer) . En kompakt, 7-stegad S tronic-växellåda förmedlar motorkraften vidare till quattro permanent fyrhjulsdrift. 19"-fälgarna kombineras med kolfiberarmerade keramiska bromsskivor som har en diameter på 380 mm fram. Bakom de exklusiva designerfälgarna skymtar rödeloxerade bromsok. Fälgarna är skodda med däck av dimensionen 235/35 R 19 fram och 305/30 R 19 bak.
Även rent utseendemässigt sticker den nya toppmodellen ut med sin individuella arablå Audi exclusive-lackering med kristalleffekt. En fastmonterad bakspoiler skapar mer downforce på bakaxeln. Liksom splittern i frontspoilern, luftintagen på sidorna, motorhuven, backspegelkåporna, sidoblades, bakvingen och diffusorn, är den tillverkad av kolfiberarmerad plast (CFRP) och har en matt finish. Single frame-grillen, luftintagsgallren fram och gallret bak går alla i titangrått. Sportavgassystemet mynnar ut i svarta, högglanspolerade ändrör.
De dynamiska linjerna går igen även i den svarta interiören med blå dekordetaljer. De skålade, fällbara sätena är klädda i finnappa med ett rutmönster i sepangblått och arablå baksidor. Sepangblå sömmar går igen i bl.a. handbromshandtaget, mittkonsolen, ratten och instrumentkåpan. Ett sepangblå rutmönster pryder även det svarta innertaket i alcantara och de svarta dörrpanelerna i finnappa.
Fler detaljer vittnar om att detta är en unik bil. Kolfiber med matt finish används på mittkonsol och handbromshandtag, liksom i inläggen i dörrarna och runt förarplatsen. Belysta aluminiumdetaljer, märkta med det unika numret i den begränsade serien, har integrerats i instegslisterna av CFRP. Växelväljaren till S tronic-växellådan är liksom knästödet dekorerad med finnappa och golvmattorna har svarta bårder och sepangblå sömmar.
Audi R8 LMX dyker upp på vägarna nu i sommar. Priset i Tyskland startar på ca. 210.000 Euro.