23948sdkhjf

Konsumenters digitala vanor flyttar bilköpet online

Bilindustrin påverkas starkt av sociala medier, konsumenternas digitala köpvanor och förväntningar på att ständigt vara uppkopplade. Capgeminis rapport Cars Online, som kartlägger bilköpet och konsumenters förväntningar på det, visar att hela 43 % av konsumenterna förväntar sig att sin nästa bil har uppkopplad funktionalitet och hela 44 % kan tänka sig att köpa sin bil online .

Trots att 55 % av de tillfrågade att de anser att återförsäljaren fortfarande är den viktigaste informationskällan, visar Cars Online att Generation Ys (Den teknikkunniga generation av befolkningen som är födda mellan år 1980 och 2000.) vana att handla online, får allt större påverkan på köpcykeln vid bilköp. Bland Generation Y kan 50 % tänka sig att köpa en bil online , jämfört med 44 % för resterande åldersgrupper. Det är främst tillväxtmarknader som Kina (61 %) där av konsumenterna kan tänka sig att genomföra sitt bilköp online , jämfört med exempelvis 34 % i USA.

– E-handel blir snart en faktor även i branscher som bilhandeln, där företagskunder och yngre köpare leder vägen. Vi kommer successivt att se biltillverkare och återförsäljare möjliggör att en allt större del av bilköpet kan äga rum online , säger Håkan Erander, ansvarig för bilindustrin på Capgemini Consulting.

Rapporten visar att 44 % förväntar sig att deras nästa bil har samma digitala funktionalitet som de är vana vid att ha i sitt övriga vardagsliv, vilket är en ökning från föregående år med 5 procentenheter. Kommunikation mellan bil, förare, tillverkare och återförsäljare, kommer att vara avgörande för att utveckla bilindustrin. Att bilindustrin utvecklar digital funktionalitet kommer inte enbart gynna konsumenten. Det skapar även förutsättningar för en för djupare förståelse för kunden och därmed en möjlighet till merförsäljning. Fler än 80 % av bilköparna är villiga att dela sin data med biltillverkaren och återförsäljaren, förutsatt att det skapar fördelar och förenklar för konsumenten.

– Utvecklingen leder till att bilen kommer bli en integrerad del av ekosystemet av produkter och tjänster på samma sätt som dagens smartphones. Studien visar att kunderna har stora förväntningar på tjänsteutvecklingen och redan idag lärt sig uppskatta värdet av tjänster som talar om vart bilen befinner sig, hur den mår och trafikinformation i realtid - och mer är på väg, säger Håkan Erander.

Social media är en av de viktigaste kanalerna där konsumenterna söker information ifrån. Genom social media tenderar konsumenterna att bekräfta sina köpbeslut och mer än 73 % menar att positiva kommentarer om ett visst bilmärke eller modell, har stor inverkan på köpcykeln. Förutom informationsinhämtning förväntar sig 85 % av konsumenterna att de ska kunna interagera med biltillverkaren och återförsäljaren via sociala medier.

Capgeminis rapport Cars Online har getts ut i femton utgåvor. Rapporten baseras på insikter från undersökningen ”Generation Connected”, där över 10 000 konsumenter i 10 länder tillfrågats: Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydkorea och Indonesien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063