23948sdkhjf

Vanligaste felen på svenska motorcyklar

Motorcykelsäsongen är nu i full gång och därför det kan vara en god idé att kontrollera hojen innan du ger dig ut på vägarna. Statistik* från Besikta visar de vanligaste punkterna som anmärks på. Totalt registrerade Besikta drygt 22 000 anmärkningar fördelade på 36 157 fordon under förra året. Av dessa underkändes cirka 10 % helt och hållet.

Här är listan med de vanligaste felen:

Strålkastare (exempelvis fel på hel- eller halvljuset)

Stopplyktor

Däck

Färdbromsar (exempelvis fel på hjulbromsar, dåliga bromsbelägg eller undermålig rörelsereserv)

Stötdämpare

– Om det var ett tag sedan senaste besiktning kan det vara en god idé att göra en extra kontroll av mc:n innan man ger sig ut på vägarna, säger Magnus Moberg produktionschef på Besikta. Lyktor och däck är enkelt att kontrollera själv, men just bromsar och stötdämpare kan vara tryggt att testa med en besiktningstekniker, särskilt eftersom dessa funktioner påverkar fordonets väghållning och säkerhet.

*Statistiken omfattar 36 157 motorcyklar som besiktigades under 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094