SERMI, e-legitimation för mekaniker dröjer minst tre år
Men det kommer att ta ytterligare 2-3 år innan systemet kan vara i full drift i Sverige, enligt Motorbranschens Riksförbund, MRF:s, bedömning.
– På europeisk nivå har man beslutat om att påbörja en pilotstudie i bland annat Belgien och Storbritannien. Den väntas pågå i minst tre år och ska därefter utvärderas innan ytterligare beslut fattas kring hur övriga EU-länder ska inlemmas.
Det berättar Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på MRF.
– Men principen är klar. Det är krav på behörighet, en personlig e-legitimation, i form av en USB-nyckel, som är kopplad till företag och anställning. För att få e-legitimationen måste man genomgå en vandelsprövning, man får inte ha något brottsligt förflutet. Slutar man på företaget upphör legitimationen att gälla, berättar Joachim Due-Boje vidare.
I Sverige kommer förmodligen ett antal företag och organisationer att certifieras genom SWEDAC, för att kunna administrera prövningen och e-legitimationen.
Tillgången till bilens allra mest unika tekniska information, den som rör stöld- och trafiksäkerhetssystemen, är en mycket känslig fråga. Detta då biltillverkarna inte vill att den ska hamna i orätta händer.
För att i enlighet med de riktlinjer som ersatte det konkurrensreglerande gruppundantaget för reparation och underhåll av motorfordon 2010, inte diskriminera någon verkstad från tillgång till teknisk information har SERMI skapats i syfte att endast pålitliga personer ska få del av den.
– SERMI är en EU-kompromiss mellan biltillverkarnas ”blanka nej” och bilverkstädernas krav på ”öppna system”, berättar Jocke Due-Boje.
Kring SERMI finns en partssammansatt arbetsgrupp med bland andra ACEA, den europeiska bilindustriföreningen (Bil Sweden) och CECRA, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad (MRF).