23948sdkhjf

SERMI, e-legitimation för mekaniker dröjer minst tre år

Först om tre år kommer arbetet med obligatorisk e-legitimation för bilmekaniker som vill komma åt teknisk information relaterad till bilens stöld- och trafiksäkerhetssystem, SERMI, att påbörjas i Sverige.

Men det kommer att ta ytterligare 2-3 år innan systemet kan vara i full drift i Sverige, enligt Motorbranschens Riksförbund, MRF:s, bedömning.

– På europeisk nivå har man beslutat om att påbörja en pilotstudie i bland annat Belgien och Storbritannien. Den väntas pågå i minst tre år och ska därefter utvärderas innan ytterligare beslut fattas kring hur övriga EU-länder ska inlemmas.

Det berättar Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på MRF.

– Men principen är klar. Det är krav på behörighet, en personlig e-legitimation, i form av en USB-nyckel, som är kopplad till företag och anställning. För att få e-legitimationen måste man genomgå en vandelsprövning, man får inte ha något brottsligt förflutet. Slutar man på företaget upphör legitimationen att gälla, berättar Joachim Due-Boje vidare.

I Sverige kommer förmodligen ett antal företag och organisationer att certifieras genom SWEDAC, för att kunna administrera prövningen och e-legitimationen.

Tillgången till bilens allra mest unika tekniska information, den som rör stöld- och trafiksäkerhetssystemen, är en mycket känslig fråga. Detta då biltillverkarna inte vill att den ska hamna i orätta händer.

För att i enlighet med de riktlinjer som ersatte det konkurrensreglerande gruppundantaget för reparation och underhåll av motorfordon 2010, inte diskriminera någon verkstad från tillgång till teknisk information har SERMI skapats i syfte att endast pålitliga personer ska få del av den.

– SERMI är en EU-kompromiss mellan biltillverkarnas ”blanka nej” och bilverkstädernas krav på ”öppna system”, berättar Jocke Due-Boje.

Kring SERMI finns en partssammansatt arbetsgrupp med bland andra ACEA, den europeiska bilindustriföreningen (Bil Sweden) och CECRA, den europeiska samarbetsorganisationen för bilhandel och verkstad (MRF).

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063