Nu startar lanseringen av nya Volvo XC90
Volvo Cars har lagt upp ett lanseringsprogram som presenterar bilen inifrån och ut, som börjar med en presentation av den nya interiören och kulminerar med premiärvisning av den nya exteriören i augusti.
Första generationen av XC90 lanserades 2002. Den revolutionerade SUV-segmentet med en kombination av utrymme, mångsidighet och säkerhet och blev en global försäljningssuccé. Under de närmaste veckorna kommer Volvo Car att presentera nyheter som understryker att även nya XC90 tar sitt marknadssegment in i en ny dimension. Som ett första smakprov visar Volvo Cars i dag de första bilderna av den nya XC90-interiören.
Den nya interiören är den mest luxuösa som skapats för en Volvo. Den hämtar sin inspiration från företagets svenska rötter och landets internationellt erkända förmåga att kombinera senaste teknik med ren och vacker design, tillverkad av högkvalitativa material.
– Det mest slående är den stora, centralt placerade pekskärmen som utgör hjärtat i bilens nya kontrollsystem säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design vid Volvo Car Group. Systemet är praktiskt taget fritt från traditionella knappar och kontroller. Det skapar ett helt nytt sätt för föraren att interagera med bilen och ger honom eller henne tillgång till en rad internetbaserade produkter och tjänster.
XC90s nya interiör kombinerar material som mjukt läder och trä med handgjorda detaljer, bland annat en växelväljare med kristall från Orrefors och diamantslipade kontroller för start/stopp och volymkontroll.
– Detaljerna är utformade för att bli interiörens juveler. Det handlar mer om att tillföra en exklusiv lekfullhet än ren funktionalitet, säger Robin Page, Volvo Cars Interior Design Director.
Nya XC90 är den första Volvon som är utvecklad på företagets nya arkitektur (Scalable Product Architecture), som ger formgivarna större friheter på samma gång som den förbättrar körbarheten, gör det möjligt att inkludera de senaste säkerhetsfunktionerna och breddar utbudet av uppkopplade tjänster, samtidigt som bilens innerutrymmen ökar.
– Vår nya interiör är ren och avskalad, samtidigt som den utstrålar det sofistikerade självförtroende och den aningen formella exklusivitet som kunderna i det här segmentet förväntar sig, säger Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development, på Volvo Car Group.
Nyheterna inom säkerhet och interiör luftkvalitet kommer att släppas i slutet av juli/början av augusti, medan lanseringen av de tekniska innovationerna i nya XC90, som chassi och drivlinor, inleds i mitten av juli och fortsätter hela sommaren fram till avtäckningen av exteriören i slutet av augusti.
– Kunden och kundens upplevelse står i centrum för allt vi gör på Volvo Cars. Vi skapar inte teknik för teknikens skull. Varje detalj i en Volvo finns där för att göra bilen säkrare och mer underhållande att köra, säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group.
Pressinfo