EU ingriper i striden mellan biltillverkare och märkesåterförsäljare
– Istället för självreglering blir det nu EU-lagstiftning i syfte att stärka återförsäljarnas ställning, förklarar Per Johansson, vd för Motorbranschens Riksförbund, MRF.
– Något utkast till lagtext föreligger ännu inte då valet till Europaparlamentet har haft högsta prioritet såväl bland valda EU-parlamentariker som lagskrivande EU-tjänstemän, fortsätter han.
Sedan 2002 har den europeiska motorbranschen genomgått en avreglering. Ett tidigare konkurrensreglerande branschspecifikt gruppundantag för bilförsäljning, service och underhåll samt reservdelar, från EU:s generella konkurrenslagstiftning har tagits bort.
Detta har ersatts med branschspecifika riktlinjer, guide lines, kopplade till EU:s generella gruppundantag.
Men det finns områden där de nya riktlinjerna inte fungerar, enligt MRF och deras europeiska samarbetsorganisation för bilhandel och bilverkstäder, CECRA:
Det är rätten till försäljning av flera olika, konkurrerande, bilmärken i samma lokal – så kallad multibrandförsäljning. Krav på investeringsskydd, återförsäljare ska få ersättning för kostnadsdrivande krav på märkesspecifika investeringar i sin anläggning. Rätt att sälja sin rörelse till annan återförsäljare av märket.
– Det är tre mycket viktiga frågor för märkesåterförsäljare på en så pass liten marknad som den svenska, där motorbranschen med några få undantag utgörs av SME-företag, små och medelstora privatägda företag, påpekar MRF:s Per Johansson.
MRF har haft omfattande kontakter med både Näringsdepartementet, Justitiedepartementet och Konkurrensverket i frågan.
– De har alla visat stor förståelse för vår oro i frågan, säger Per Johansson.
Någon självreglering av affärsrelationen gick inte att åstadkomma, nu väljer istället EU-kommissionen att lagstifta, vilket är en mycket kraftfull reaktion på biltillverkarnas ovilja.