23948sdkhjf

Nu är det dags för Karlskoga Motorsportvecka

Karlskoga Motorsportvecka kommer för andra gången att arrangeras 11-15 juni och under några späckade dagar kommer bland annat tävlingar med racerbåtar, jetski, dragracing, monstertruckar, banracing och roadracing att avgöras på fem arenor.

Flera av disciplinerna har SM-status och på Karlskoga Motorstadion avgörs Sveriges Historiska Grand Prix.

På arenorna finns förutom tävlingarna upplevelser i form av utställningar, försäljning och andra publika aktiviteter.

Hela arrangemanget knyts samman av Karlskogafesten i centrala Karlskoga där man förutom att umgås kan äta och dricka gott samt titta på uppvisningar, prisutdelningar och underhållning på den stora scenen.

För näringslivet finns en Business Lounge och många företag såväl lokalt som regional utnyttjar veckan för personal eller kundaktiviteter.

Målsättningen med Motorsportveckan är att åter sätta Karlskoga på kartan precis som under Gelleråsbanans glansdagar på 1950 och 60-talen. Tanken är också att hitta ett sammanhang som kan locka näringslivsaktörer att träffas och för Karlskoga Kommun att erbjuda en plattform att verka från.

Några axplock inför den kommande veckan:

Utställningen "Motorsporten i Karlskoga genom tiderna" på Konsthallen

Sedan mitten av 1980-talet har Eyvor Lundblad arbetat med dokumentationen av motorsporten i Karlskoga i allmänhet, och Karlskoga Motorklubb, Gelleråsbanan och Kanonloppen i synnerhet. En del av detta mycket omfattande material ingår i utställningen i Konsthallen i Karlskoga 2 - 19 juni. En utställning som ger en försmak av allt som erbjuds under Karlskoga Motorsportvecka.

I dokumentationen finns mängder av fotografier, från såväl de många Kanonloppen som från andra ararngemang på Gelleråsen och även andra former av bil- och motorcykelsport.

Slotracingklubben bidrar till utställningen med en miniracing bana.

Gamla motorcyklar ska också visas, bland andra Roland "Pinnen" Ericssons och Bror Segerströms tävlingsmaskiner. Ronnie Petersons första gokart samt overall och hjälm tillsammans med en unik fotoutställning. Mängder av tävlingsaffischer finns också.

Monstertruck

Efter fjolårets Monster Race-succé konstaterade man att hoppen var för "snälla", något enklare än väntat. Bansträckningen är densamma nu, men banan är justerad.

Banan vid flygfältet är bland de längsta i landet, 220 meter - vilket betyder att det är tätt mellan de fem hoppen. Justeringen av hoppen är en del av det stora jobbet man gör för att utveckla hela banområdet.

Dessutom kör man på grus för att få ett bättre ytlager, som håller om det skulle bli blött väder.

Ifjol kom 18 förare med sina monstertruckar till premiärtävlingen på Flyget.

Tillåtna fordon i Monster Race är Smallsize, Midsize, Fullsize, Formula Offroadbilar Modified och Unlimited.

Under lördagen inleds arrangemanget med förarpresentation och kval 15.00, och finalerna börjar 18.00. Söndagen inleds med förarpresentation och kval 12.00, och finalerna börjar 15.00.

Historisk racing i Velodromloppet - som nu har fått Grand Prix-status

Velodromloppet på Karlskoga Motorstadion med mer än 210 historiska racerbilar och 80 motorcyklar i aktion på och runt banan är givetvis en av höjdpunkterna under Karlskoga Motorsportvecka. Och inte blir det sämre av att Velodromloppet nu har fått Grand Prix-status.

I Velodromloppet handlar det nu om Nordiskt Mästerskap i två av klasserna, nämligen Standardvagnar före 1965 och Formel Vee. Här är Velodromloppet en av fem deltävlingar. Premiären kördes på Knutstorp 23-25 maj, sedan fortsätter den på samma bana 4-6 juli, Mantorp 22-24 augusti och 12-14 september i Falkenberg.

Velodromloppet körs i tio heat, men klasserna är betydligt fler. Det betyder att man kan ha bilar från upp till fyra olika klasser i varje heat.

Historisk racing bygger på att "alla ska få åka", och klasserna är alltså många.

Från förkrigsbilar som Riley, Bugatti, MG och Maserati till bilar i Formel Junior, F2, F3, Formel Vee, Formel Ford och Formel Opel Lotus.

På standardbilssidan kommer de äldsta bilarna från 1950-talet. Här finns allt från små "hundkojor" till stora Mustanger och Corvette.

En av de allra mest populära så kallade standardbilarna under slutet av 60-talet och 70-talet var utan tvekan Ford Escort.

Och just i en Ford Escort hittar vi landets och förmodligen också världens äldsta aktiva racerförare - nämligen Erik Berger, 89-åring från Bengtsfors.

Nordisk special är en RHK-klass som väcker stor uppmärksamhet. Legendariske Gunnar Olsson, Karlskoga Motorklubbs ordförande som tog initiativet till och drev igenom bygget av Gelleråsbanan, körde sin Go-Go i den här klassen.

Biltypen uppstod under efterkrigstiden, då det var ont om tävlingsbilar. Eftersom det inte fanns några tävlingsbilar att köpa, fick man bygga sina egna. Man byggde in stora motorer, 2,5 liter eller 4,5 liter.

Det var riktiga fartvidunder som ofta slog "finbilar" som Alfa Romeo, Bugatti och Mercedes. Det ledde till stort missnöje, och 1954 förbjöds nordisk specialvagn i tävling.

Jetski

Sjön Möckeln och dess stränder vid badplatsen Näset visade sig vara en fantastisk arena för Jetski när SM för första gången arrangerades i Karlskoga ifjol. En arena där publiken verkligen fick närkontakt med ekipagen som susade fram på vattnet. Nu blir Jetski-SM årets huvudattraktion på Näset under Karlskoga Motorsportvecka.

Varje heat körs tio varv, och framför allt starten brukar vara väldigt spektakulär med 10-15 förare som rusar iväg med sina skotrar mot första bojen, eller böjen som man också kan säga.

Fullt jämförbart med startrakan på Gelleråsbanan fram till Tröskurvan och den trängsel som brukar råda där.

Efter en kort promenad från centrum hittar man Näset, och där kan man under lördagen och söndagen förvänta sig en rad spännande och spektakulära heat i de olika tävlingsklasserna.

Arrangören, som är Orust Jetski klubb, räknar med mellan 70 och 80 förare totalt i båda kategorierna, när anmälningstiden går ut 8 juni.

Bland dessa ett större antal norska förare, varav flera hör till världseliten i sporten.

mer info på

www.motorsportveckan.se

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078