Ledare: Det finns utrymme för förbättringar i fordonsindustrin
Det visar en ny Sifo-undersökning som Dassault Systèmes i Norden låtit göra. Globalt verksamma Dassault Systèmes arbetar bland annat med simulering i fordonsindustrin, något som kan korta ledtiderna i utvecklingsarbetet av nya bilmodeller och produkter.
Hög investeringsvilja i innovation, men fortfarande utrymme för förbättring inom fordonsindustrin visar den nya SIFO-undersökningen. I en granskning från EU-kommissionen rankas Sverige som det ledande landet i EU ifråga om innovation. En av Sveriges enskilt viktigaste industrier är fordonsindustrin som sysselsätter 140 000 anställda och omsättningen motsvarar 8 procent av Sveriges BNP (210 mdkr) och 15 procent av Sveriges export.
Niklas Adamsson, tekniskt ansvarig för Dassault Systèmes i Norden, konstaterar att fordonsindustrin är en industri som verkar inom extrem konkurrens och en av de större utmaningarna de idag möter är ledtid, tiden det tar för fordonstillverkarna att utveckla, konstruera, testa och bygga ett fordon. Idag är time-to-market för många fordon 40-50 veckor men många tillverkare vill halvera den tiden inom fem år. Att korta den tiden ger lönsamhet i hela produktionskedjan.
För att nå det ambitiösa målet ställs höga krav på innovation och Dassault Systèmes tog 100 beslutsfattare inom fordonsindustrin på pulsen i en undersökning. I 100 telefonintervjuer sökte Dassault Systèmes med hjälp av SIFO svar på hur stor investeringsviljan inom innovation var; hur framtidssatsningar ser ut, vilka faktorer som är viktiga för framgång och hur duktiga de anser att de själva är på dessa punkter.
En tredjedel av beslutsfattarna såg mycket ljust på framtiden och förväntades öka investeringar i FoU inom de närmaste 12 månaderna. Men hela 60 procent av beslutsfattarna menade att investeringen skulle förbli oförändrad och endast 4 procent kommer minska investeringarna. När man frågade hur det såg ut mer långsiktigt så visade det sig att hela 40 procent kommer att öka sina investeringar i FoU inom de närmaste 5 åren, 42 procent tror att det blir oförändrat och endast 11 procent tror att investeringarna minskar långsiktigt.
Beslutsfattarna menade även att tydligare satsningar inom metod, incitament och rutiner krävs för innovationsarbetet. Frågan ställdes också hur viktiga olika punkter, tex tydliga mål och utbildning var för innovation och därefter fick de frågan hur bra de ansåg att deras verksamhet var på att förverkliga samma mål. Det visade en tydlig skillnad mellan hur viktigt de ansåg att olika moment var för innovation och hur väl de anser att de verkställer utifrån de olika förutsättningarna. Det finns alltså utrymme för ytterligare förbättringar för att bli så effektiv som möjligt – och för att behålla och ytterligare utveckla sin innovationskraft.
Olle Holm