23948sdkhjf

Ledare: Fusk i tunga trafiken har blivit ett stort samhällsproblem

Det drar ihop sig till semester och kanske är det då många som väljer bilen för att ge sig ut på vägarna. Då är den senaste tidens rapporter om att förare av tunga fordon fuskar med vilo- och körtiderna mycket oroande. I takt med att lastbilstransporterna vuxit har också den olagliga transportnäringen tagit fart och bland annat Sveriges Åkeriföretag anser att vi står inför ett stort samhällsproblem.

Nyligen rapporterade Sveriges Television om att polisen upptäckt att allt fler, framför allt utländska chaufförer, använder sig av flera körkort för att kunna komma runt bestämmelserna om vilo- och körtiderna. Så här går det till, chauffören köper sig ett antal körkort för tung lastbil, finns att köpa på Internet för cirka 80 euro, drygt 700 kronor. Sedan kör man, när man nått gränsen för när det krävs vila, ändras färdskrivaren och med ett nytt körkort kan föraren köra vidare. I färdskrivaren ser det ut som om det är en ny chaufför.

Rekordet uppges vara en chaufför i Norge som körde i 268 mil utan paus. Chauffören hade använt sig av fyra olika körkort. I Sverige uppger polisen att man anträffat mer än 100 körkort som är falska och det är vissa länder som är överrepresenterade. Sitter man och kör med till exempel fyra körkort kan man i princip köra dygnet runt, säger Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag till SVT.

Detta är naturligtvis mycket allvarligt och ett stort hot mot trafiksäkerheten. För vem vill möte ett ekipage på 40 ton på vägen med en chaufför som rimligtvis måste vara helt uttröttad. Upprörande, är naturligtvis ett alldeles för svagt ord.

Polisen gör nog sitt bästa för att stävja detta, men det handlar förstås också om resurser. Sveriges Åkeriföretag konstaterar att Sverige gått från 1 500 till knappt 500 trafikpoliser de senaste 20 åren. Om de inte hinner genomföra insatser för att säkerställa rätt körkortsbehörigheter, tillstånd, certifikat och rätt förarkort i färdskrivaren, då har vi en synnerligen allvarlig situation på våra vägar.

Svenska chaufförer får genomgå gedigen utbildning, både i körning och trafiksäkerhet. Och de vet att de ska följa vilo- och körtiderna.

Men som så ofta så handlar det förstås om pengar. Kan man köra dygnet runt utan problem kan man erbjuda billigare transporter. Därmed slår man undan fötterna på de transportföretag som sköter sig. Det är bara att hålla med om att detta vuxit till ett samhällsproblem. Det är dags att någon agerar.

Vi kan bara önska en trevlig semester och ska ni ut på vägarna, så ta det försiktigt därute.

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064