Förnyad Peugeot 508 med stark karaktär
Peugeot 508 visades för första gången på Parissalongen hösten 2010. Sedan- och kombimodellerna kompletterades ett år senare med fyrhjulsdrivna dieselhybriden RXH.
Drygt 370 000 bilar har sålts sedan lanseringen och Kina blev 2013 den enskilt största marknaden med 36 procent av försäljningen.
Moderniseringen väntas ge förnyad skjuts i försäljningen och bidra till koncernens återhämtning under 2014, med målet om snabb återgång till lönsam tillväxt. Den globala försäljningen har ökat med 5,4 procent till och med maj månad. I Europa var ökningen 14 procent, dubbelt så hög som marknaden i övrigt.
Designen på den nuvarande modellen står sig fortfarande mycket väl jämfört med flera samtida konkurrenter. Peugeots designteam har nu uppdaterat modellen med företagets senaste formspråk som kännetecknas av enkla, rena linjer. Nya 508 utstrålar självsäkerhet och högre status.
Fronten har fått ett bredare utseende och rättats upp en aning med ny motorhuv och högre stående grill. Lejonemblemet har flyttats från huven till att bli en central enhet i den krominfattade grillen, en tydlig hint till föregångarna i ”5-serien”.
Tekniskt utformade LED-strålkastare, dimljus och positionsljus understryker att märkesidentiteten går mot premium. Sedanmodellen har fått en omdesignad bakre stötfångare och nya mer horisontella baklampor och tydligare visuell signatur med de tre karaktäristiska röda klorna.
Interiören har förnyats och blir renare med många av bilens funktioner samlade i en 7-tums pekskärm. I enlighet med Peugeots rådande innovativa interiördesign bidrar rensningen till en användarvänlig förarmiljö och större förvaringsutrymmen i mittkonsolen.
Exklusivare materialval och högre finish höjer kvalitetskänslan samtidigt som fler utrustningsalternativ erbjuds. Bland dessa två nya system: Dödavinkelnvarnare och backkamera.
Peugeot 508 erbjuds med ett urval av den senaste generationens bensin- och dieselmotorer. Euro 6-bensinmotorn 1,6 Turbo S&S 165 hk kan fås med 6-växlad manuell låda eller nya 6-växlade automatväxellådan EAT6. Motorn har ett koldioxidutsläpp från 131 g/km, att jämföra med föregångarens (1,6 Turbo 156) 144 g/km.
På dieselsidan introduceras nya BlueHDi-tekniken med partikelfilter, Stop&Start-system och kväveoxidreducering. Nya 2,0 BlueHDi 150 hk och 6-växlad manuell växellåda släpper endast ut 105 g CO2/km, vilket är bäst i klassen för motorer med motsvarande effekt.
Även nya 2,0 BlueHDi 180 hk EAT6, sexväxlad automatväxellåda, som klarar 111 g CO2/km, visar upp en enastående kombination prestanda och bränsleförbrukning.
Diesel-Hybrid4-tekniken förblir unik på marknaden och Peugeots modeller intar andraplatsen över mest sålda hybrider i Europa. Peugeot 508 Hybrid4 kommer ned i en förbrukning på 3,3 l/100 km, vilket motsvarar 85 g CO2/km.
Nya Peugeot 508 tillverkas i Rennes, Frankrike, för den europeiska marknaden och i Wuhan för Kina. Europalanseringen startar den 10 september. I Sverige introduceras sedanmodellen och kombin, SportWagon, samtidigt i oktober/ november. Priserna är ännu inte fastställda.