23948sdkhjf

Göransson tvingades bryta Nürburgring 24-timmars

Det blev ett både händelserikt och för Rowe Racing utmanande 24-timmars på Nürburgring där teamet hade både med- och motgångar och till sist tvingades bryta loppet under den sista timmen på söndag eftermiddag.

– Det var inte så här jag tänkte mig midsommarhelgen i Nürburgring där jag skulle köra för min första seger i Nürburgring 24-timmars, säger Richard Göransson. Men det är samtidigt varför det känns så stort att vinna den här tävlingen, allting kan ske här och allt måste klaffa. Det här stället kallas inte för ”det gröna helvetet” bara för att.

För teamet inleddes tävlingen direkt med uppförsbacke på varv 3 när Thomas Jäger bromsade för en bil som snurrade och istället blev påkörd bakifrån av en varvad bil med stora skador som följd på Rowe Racings Mercedes Benz SLS AMG GT3 #23. Ett av många offer i toppen under de två första timmarna där flera toppbilar drabbades av problem och olyckor.

Olyckan för Rowe Racing skedde redan på det tredje varvet och man tappade tre varv i depån och föll till näst sista plats för att försöka reparera bilen.

– Teamet gjorde rena rallymekningen, berättar Richard. De skar bort diffusern bak och stora sjok med kolfiber. De gjorde en fantastisk insats som fick ut bilen igen men det kostade flera varv och bilen var så klart långt ifrån perfekt. Vi hade mycket sämre aerodynamik och tappade dessutom 10 km/t i toppfart.

Trots det kunde Richard Göransson, Jan Seyffarth, Klaus Graff och Thomas Jäger matcha ledartiderna och under loppet köra upp sig till en sjundeplats totalt från näst sista plats i det 178 bilar stora startfältet efter att samtliga förare kört dubbla stinter och närmare tre timmar var åt gången. Mot slutet när man låg på en sjundeplats totalt gick man över till enkelstintar och Richard fick ta sista stinten och målgång. Med en knapp timme kvar körde Richard av och man tvingades bryta.

– Jag tappade tyvärr bilen i ett av banans snabbaste partier, snurrade och touchade räcket och förstörde växellådan. Vi hade nya inställningar på antispinnsystemet som jag inte fick veta innan och som överraskade mig, men jag tar på mig misstaget. Tyvärr tvingades vi bryta och jag jagar fortfarande min första seger i det här loppet. Vi hade ett långt ifrån perfekt race som började fel från början med en påkörning som låg helt utanför vår kontroll och därefter var vi utanför segerchanserna. Det här var ändå min kanske bästa chans att vinna det här loppet, Rowe Racing och bilen var väldigt bra och de nya däcken från Michelin fungerade fantastiskt bra. Jag kommer att komma tillbaka till Nürburgring för att ta seger, avslutar Richard.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078