Fod lanserar nya SUV:en Edge
Edge kommer också att leverera avancerad ny teknik som det tredje kapitlet i Fords SUV-expansionsplan för Europa – tillsammans med den nya medelstora SUV:en Kuga och den helt nya lilla SUV-modellen EcoSport.
Helt nya Edge är den första Ford-modellen som har adaptiv styrteknik som gör Edge lättare att manövrera och roligare att köra. I och med Edge lanseras även teknik för aktiv brusreducering och Front Split View-kamerateknik i Europa.
Den adaptiva styrtekniken ändrar ständigt styrutväxlingen efter fordonets hastighet så att styrresponsen optimeras för alla körförhållanden. I lägre hastigheter, till exempel när man svänger in i en parkeringsficka eller manövrerar bilen på trånga gator gör det nya systemet att bilen blir smidigare och lättare att svänga med. På motorvägen reagerar Edge jämnare och mer exakt på förarens signaler.
Fords system för aktiv brusreducering använder tre mikrofoner i kupén och genererar motsatta ljudvågor som riktas genom ljudsystemet och förbättrar det totala motorljudet och kupémiljön. Front Split View-kameratekniken gör det lättare att klara svåra korsningar eller parkeringsplatser med begränsad synlighet tack vare ett 180-graders kamerasystem som finns installerat på framsidan av fordonet. Edge har även speciellt utformade kanaler längs sidorna som skapar en ”luftridå” som förbättrar aerodynamiken i hög hastighet.
Helt nya Edge har även följande teknik:
Baklucka som öppnas ”hands-free”
SYNC 2, Fords avancerade bilkommunikations- och röstaktiverade system
Adaptiv farthållare (ACC) med kollisionsskydd och Forward Alert (FA)
Förbättrad aktiv parkeringshjälp med ”vinkelrät” parkering och CTA (Cross Traffic Alert)
Uppblåsbara bilbälten bak
Smart fyrhjulsdrift med vridmomentsfördelning och kurvkontroll
Active City Stop
Döda-vinkeln-övervakning
Filkörningsassistans
Identifieringssystem för trafikskyltar
Uppvärmd ratt och framsäten som går att kyla eller värma
Den materialmässiga och visuella kvaliteten stod i fokus under utvecklingen. Hela fordonet har utformats på ett sätt som minskar visuella snittlinjer. Teamet arbetade även med de små detaljerna, till exempel hur framdörrarna möter instrumentpanelen, de förenklade kopplingspunkterna och minskade eventuella problem med injustering mellan karosspaneler.
Helt nya Edge har en karismatisk yttre design, med den framstående kromgrillen, de tunna och utmejslade främre LED-strålkastarna och de tredimensionella LED-baklyktorna i bladform. De markerade hjulhusen innefattar 20-tums aluminiumfälgar.
Karosstrukturen och fjädringssystemet är sofistikerade och absorberar och maskerar ojämnheter i vägen och buller utan att kompromissa med hanteringen och bidrar till att skapa en körupplevelse som helt uppfyller förväntningarna hos de europeiska konsumenterna.
Den induviduella hjulupphängningen med integrallänk bak ger en dynamisk och spännande körupplevelse. Höghållfast stål bidrar till en stark karosstruktur som också bidrar till en mer dynamisk och lyhörd körupplevelse.
I Europa lanserar Ford Edge med två olika versioner av Fords 2,0-liters Duratorq TDCi-dieselmotor.
Pressinfo Ford