Första bilden på Toyotas nya bränslecellsmodell
Inledningsvis kommer försäljningen begränsas till marknader och områden där infrastruktur för att tanka vätgas redan finns. Prisindikation för japanska marknaden är ca 688 000 kr inklusive skatt. Försäljningsmål, specifikationer samt priser för den amerikanska och den europeiska marknaden presenteras senare.
Toyota har utvecklat egna bränslecellsfordon i över 20 år. Bränslecellssystemet innehåller en patentskyddad bränslecellsstack som omvandlar vätgas till elektricitet. Bilen drivs av en elmotor, med vattenånga som enda utsläpp från bilen.
Redan 2002 inledde Toyota en begränsad leasingverksamhet i Japan och USA med "Toyota FCHV", en bränslecellsmodell av SUV-typ. Betydande förbättringar har gjorts av bränslecells-systemet sedan 2002. Den bränslecellsmodell som Toyota nu visar har prestanda och räckvidd som ligger i nivå med en konventionell bil med förbränningsmotor. Att tanka bilen full tar ungefär tre minuter, och en full tank räcker för ca 50 mils körning.
Toyotas engagemang för fordon med låg miljöbelastning tog sin början redan på 1960-talet och bygger på tre grundläggande principer: Utnyttja och utvärdera olika energikällor, utveckla energieffektiva fordon med låga utsläpp, samt driva positiva och verkliga miljöförändringar genom att göra dessa fordon tillgängliga för en bredare allmänhet.
Vätgas är ett särskilt lovande alternativt bränsle. Det kan framställas av en mängd olika primära energikällor, inklusive solenergi och vindkraft. Dessutom är vätgasen lätt att förvara och transportera. Komprimerad har den en högre energitäthet än batterier. Vätgas kan användas i ett brett spektrum av tillämpningar utöver bilbränsle, inklusive storskalig kraftgenerering.
Bränslecellsbilar bidrar till mångfalden av bilbränslen och släpper inte ut någon koldioxid, eller några miljöfarliga ämnen under drift, men erbjuder samma bekvämlighet som bensin- eller dieseldrivna bilar. Toyota anser att tekniken har stor potential och är idealisk för att främja en mer hållbar och klok mobilitet.
-Vi är mycket entusiastiska över den kommande introduktionen av bränslecellstekniken. Naturligtvis finns det många utmaningar som väntar, till exempel tillgången till infrastruktur för bränslepåfyllning och kundmedvetenhet. Men vår långa historia med hybridtekniken ger oss all den erfarenhet som vi behöver för att lansera en ny teknik på marknaden. I Europa kommer vi stegvis att introducera bilen på utvalda marknader. Vi är övertygade om att vätgas framöver kommer bli alltmer populärt som sätt att driva fordon, säger Karl Schlicht, vice vd för Toyota Motor Europe.
Toyota bedriver även vätgasrelaterade tester med stationära bränsleceller för användning i hemmen, och utveckling av bränslecellstruckar och bränslecellsbussar.