Bilarna i Färgelanda har lägst klimatpåverkan i landet
– De bränslesnåla bilarna både sänker bilisternas kostnader för drivmedel och minskar klimatpåverkan. Men efter sju år av snabbt minskade utsläpp från nya bilar är det oroväckande att trenden stannat av, säger Anders Huss, kommunikationsdirektör på Statoil.
Under 2013 uppgick de nyregistrerade svenska bilarnas koldioxidutsläpp till 136 gram per kilometer och hade en genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,55 liter drivmedel per mil. Utsläppen har bara minskat med 1,6 procent sedan 2012 efter en kraftigare minskning på i snitt 4,7 procent per år sedan 2005.
Lägst klimatpåverkan har de nya bilarna i Färgelanda, Olofström och Lilla Edet. Skillnaden mellan lägsta och högsta utsläpp är hela 31 procent, där Färgelandas nya bilar släpper ut 125 gram per kilometer medan nya bilar i Dorotea släpper ut 164 gram.
De nya bilarna i Sverige har fortfarande klart större klimatpåverkan än genomsnitet i EU, som år 2012 var 132 gram per kilometer och som kan förmodas ha sjunkit ytterligare under 2013. Bara arton av landets 290 kommuner låg lägre än EU-snittet.
– Under de senaste åren har vi sett en växling från bensinbilar till bränslesnåla dieselbilar. En förnyelse av bilparken innebär inte bara lägre bränsleförbrukning utan normalt är nya bilar också säkrare än äldre, säger Anders Huss.
Av samtliga bilar som registrerades 2013 använder 61,7 procent diesel som drivmedel, en kraftig ökning jämfört med 2005 då andelen endast var 9,3 procent.
Trafikverkets statistik baseras på EU:s metod att mäta utsläpp. Metoden innebär att etanol- och gasbilar antas köra på bensin, vilket ger en bättre indikation på hur energieffektiva fordonen är.