Skatten på biodiesel ger ökade utsläpp
- Skatten på biodiesel strider mot den svenska klimatpolitiken och gör det svårare att nå regeringens och riksdagens uttalade mål om en fossilfri transportsektor 2030. De leverantörer, åkerier och bussbolag som idag arbetar med bränslet B100, ren biodiesel, får med skattehöjningen en kraftig örfil av regeringen.
- Det är inget annat än dubbelmoral när en lång rad ministrar går ut och slår sig för bröstet för sitt stöd för miljöfordon och föreslår ökat stöd till elbilar, men samtidigt drar undan mattan för ett miljövänligt biobränsle som redan idag finns på marknaden och ger stora reduktioner av utsläppen av klimatgaser.
- Vad som nu behövs är tydliga och långsiktiga spelregler, inte ständiga förändringar av skatter och villkor. Utan en tydlig, långsiktig politik som gynnar alla miljövänliga alternativ kommer vi aldrig att kunna nå målet om en fossilfri fordonsflotta med låg klimatpåverkan, påpekar Lena Bruce.
Svebio ifrågasätter om tolkningen av statsstödsreglerna är i överensstämmelse med EU:s grundläggande fördrag. Enligt artikel 194 i Lissabonfördraget har medlemsstaterna rätt att själva bestämma om vilka energislag man vill gynna. Beskattningen är dessutom en nationell kompetens. Så som statsstödsreglerna nu tolkas av EU-kommissionen och finansdepartementet motverkas en övergång från fossila drivmedel till biodrivmedel. Följden blir att EU:s mål för förnybar energi och klimatgasutsläpp motverkas.