Biltema lyfte försäljningen med 14 procent under 2013
- Förklaringen till lyftet är fler varuhus, 18.000 kvalitativa produkter samt att vi börjar nå nya målgrupper. Främst kvinnor, säger Johan Horsak, vd för Biltema i Sverige. Hans mål är att bredda kundunderlaget ännu mer.
-Vårt mål är att bli hela familjens varuhus. Därför skall vi bli ännu bättre på exempelvis husgeråd, häst- och hundprylar samt camping och cyklar, säger Horsak.
2014 har hittills visat att han kan bli sannspådd. Försäljningen har nämligen ökat med över 16 procent i år. Fortfarande med god lönsamhet.
-Sommaren har gått strålande. Vi har haft massor med kunder. Trots värmeböljan. Det är ett gott betyg, anser Horsak.
-Men nu höjer vi tempot ytterligare. Bland annat skall vi öppna mer än 60 nya varuhus i Norden de kommande åren. Och det gör vi med egna pengar. Suget efter våra varuhus tycks enormt, säger Johan Horsak.