23948sdkhjf

Biltema lyfte försäljningen med 14 procent under 2013

Biltema ökade i fjol den svenska försäljningen med närmare 14 procent. Omsättningen landade på 3,6 miljarder kronor och vinsten ökade till 158 miljoner kronor. Det framgår av Biltemas färska årsredovisning för 2013.

- Förklaringen till lyftet är fler varuhus, 18.000 kvalitativa produkter samt att vi börjar nå nya målgrupper. Främst kvinnor, säger Johan Horsak, vd för Biltema i Sverige. Hans mål är att bredda kundunderlaget ännu mer.

-Vårt mål är att bli hela familjens varuhus. Därför skall vi bli ännu bättre på exempelvis husgeråd, häst- och hundprylar samt camping och cyklar, säger Horsak.

2014 har hittills visat att han kan bli sannspådd. Försäljningen har nämligen ökat med över 16 procent i år. Fortfarande med god lönsamhet.

-Sommaren har gått strålande. Vi har haft massor med kunder. Trots värmeböljan. Det är ett gott betyg, anser Horsak.

-Men nu höjer vi tempot ytterligare. Bland annat skall vi öppna mer än 60 nya varuhus i Norden de kommande åren. Och det gör vi med egna pengar. Suget efter våra varuhus tycks enormt, säger Johan Horsak.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078