Garantiarbeten urholkar verkstadslönsamheten
– En verkstad ska ha skäligt betalt för nedlagt arbete på felsökning och administration. Vår kartläggning visar, hittills, att allt mer tid läggs ner på just detta i takt med de allt längre garantitiderna, säger Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.
Han berättar att det är inte bara i Sverige, utan även i övriga Europa som garantismittan sprids i spåren av biltillverkarnas garantikrig på nybilsmarknaden.
– Så länge som ersättningsvillkoren och ersättningsnivåerna för arbete och eventuella reservdelar är så pass låga som idag kommer servicemarknadens lönsamhet, och särskilt den inom det auktoriserade ledet, att urholkas, menar Jocke. – Det finns stor anledning till oro inför framtiden.
MRF har via de olika återförsäljarföreningarna, åff, försökt att skapa en överskådlig bild över garantiarbeten och ersättningsgrunder för såväl arbete som reservdelar. Extern konsultkraft har även deltagit i denna kartläggning.
– Det som vi hittills sett och presenterat för åff, visar på en omfattande och växande problematik, berättar Jocke.
I Norge har en omfattande kartläggning redan skett, och i Tyskland har ett branschseminarium genomförts av MRF:s systerorganisation ZDK.
Från MRF:s sida kommer man djupanalysera kartläggningen när alla fakta är sammanställda, för att därefter undersöka möjligheten till att förbättra villkoren kring garantiarbeten
– Utvecklingen är allvarlig, den går inte åt rätt håll, sammanfattar Jocke Due-Boje
Det stora garantikriget inleddes i USA i slutet av 90-talet, men blossade upp ordentligt i Europa först efter bilkrisen 2008-2010. Inom flera märkesgrupper domineras verkstadsarbetet av arbeten som ersätts enligt garanti eller serviceavtal, vilket inneburit att allt färre kund- och fullbetalda timmar kan säljas av respektive verkstad.