23948sdkhjf

Nya XC90 får Volvos nya ansikte DRL-ljusen "Tors hammare"

För första gången avslöjar nu Volvo bilder av "ansiktet" på nya XC90. Det kännetecknas främst av de T-formade DRL-ljusen((daytime running lights) . Designteamet har döpt dem till "Tors hammare" efter formen på den hammare som användes av den nordiska åskguden Tor.

– Den som tittar i backspegeln kommer direkt veta vilken bil han eller hon har bakom sig. Nya XC90 har exceptionellt mycket närvaro på vägen, säger Thomas Ingenlath.

Volvo Cars nya XC90 - som lanseras i Stockholm om två veckor – blir den första bilen som byggs på den egenutvecklade skalbara arkitekturen Scalable Product Architecture (SPA). SPA har utvecklats av Volvo Cars under de senaste fyra åren och är en av hörnstenarna i företagets pågående investeringsprogram på 11 miljarder kronor. Arkitekturen introduceras med nya XC90 och kommer succesivt att implementeras i modellprogrammet.

Dubbla fördelar med SPA: För det första ger arkitekturen en flexibilitet som ger Volvo Cars formgivare frihet att skapa nya, lockande designattribut. Samtidigt får ingenjörerna ökade möjligheter att förbättra körbarheten, utveckla världsledande säkerhetsteknik, erbjuda nya uppkopplingsmöjligheter och skapa mer interiörutrymme.

– SPA och XC90 är konkreta bevis på vår strategi ”Av Volvo för Volvo”. Nya XC90 ger kunderna en suverän kombination av exklusivitet, utrymme, flexibilitet, effektivitet och säkerhet. Bilen kommer att ta segmentet till en ny dimension, precis som första generationens XC90 gjorde när den introducerades 2002, säger Peter Mertens, Senior Vice President, Research and Development vid Volvo Car Group.

För det andra kommer SPA att förändra hur Volvo Cars bygger sina bilar i framtiden. Ett brett spann av modeller, drivlinor, elektriska system och tekniker – alla med olika komplexitet – kan byggas på samma arkitektur. Detta ger betydande skalfördelar.

– SPA ger oss en teknisk nystart. Cirka 90 procent av komponenterna i nya XC90 och kommande modeller är nya och unika. Vi svingar oss upp till toppen av premiumsegmentet när det gäller kvalitet och teknik inom alla viktiga områden, säger Peter Mertens.

Med SPA försvinner tidigare designbegränsningar inom områden som axelavstånd, överhäng, fordonshöjd och frontens höjd.

– Detta har skapat större frihet för oss att designa bilar med en självsäker framtoning, dynamiska proportioner och ett antal tydliga designelement. Våra tre senaste konceptbilar har demonstrerat möjligheterna och även om nya XC90 är en helt annan typ av bil, kommer man känna igen släktskapet direkt när den visas om två veckor, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design för Volvo Car Group.

Den nya chassitekniken både minskar vikten och förbättrar viktfördelningen. Detta ger ökad körglädje utan att kompromissa med komforten.

SPA ger också betydligt större flexibilitet inuti bilen. De innovativt utformade stolarna i nya XC90 bidrar till exempel till att skapa mer utrymme för passagerarna på andra och tredje raden. Detta gör XC90 till en äkta sjusitsig bil.

Möjligheten att skjuta stolarna på andra raden i längdled kan utnyttjas för att skapa mer benutrymme för passagerarna på tredje raden – eller för att öka lastutrymmet. Stolarna på tredje raden ger klassledande komfort för åkande upp till 170 cm.

– SPA har gjort det möjligt för oss att skapa världens första kompromisslösa SUV. Du får samma rappa körupplevelse som i en mindre och lägre bil. Den upphöjda förarplatsen ger en känsla av full kontroll. Interiörutrymmena är generösa. Drivlinorna ger en oöverträffad kombination av prestanda och låga utsläpp. Och eftersom det är en Volvo är säkerhet i världsklass standard, säger Peter Mertens.

Nya XC90 kan fås med flera olika motorer i den nya drivlinefamiljen Drive-E. Alla ger en oöverträffad kombination av prestanda och bränsleeffektivitet. De tvåliters, fyrcylindriga diesel- och bensinmotorerna har turboladdning på olika nivåer för att täcka hela spannet från höga prestanda till bränslesnåla versioner.

I toppversionen XC90 "Twin Engine" drivs framhjulen av en tvåliters, fyrcylindrig bensinmotor med både kompressor och turbo, medan en elmotor driver bakhjulen. Kombinationen ger en oöverträffad kombination av prestanda och låga utsläpp – ca 400 hästkrafter med koldioxidutsläpp runt 60 g/km (NEDC körcykel).

SPA-arkitekturen är också från start förberedd för elektrifiering på olika nivåer utan att inkräkta på interiör- eller lastutrymmen. Där andra biltillverkare har haft svårt att kombinera ett stort batteripaket med en exklusiv och rymlig interiör har Volvo lyckats tack vare den nya SPA-arkitekturen.

SPA förstärker Volvos världsledande säkerhetsposition utan att skapa kompromisser med design, storlek eller vikt. Tack vare en ökad användning av höghållfast borstål kan SPA-bilarna göras mer kompakta och säkrare på samma gång. SPA inkluderar också en nyskapande elektrisk arkitektur som höjer bilens intelligensnivå. Elarkitekturen förenklar integration av nyheter inom snabbrörliga områden som t ex mikroprocessorer, sensorer och kamerateknik. Detta har bäddat för introduktioner av nya säkerhetssystem och ökade uppkopplingsmöjligheter.

– Vi har skapat ett enda nervsystem med full kontroll över samtliga anslutningar i bilen. Detta är unikt i branschen, säger Peter Mertens.

Förutom de produktrelaterade fördelarna med den skalbara arkitekturen finns även stora industriella fördelar. SPA gör det möjligt för Volvo att utveckla en serie bilar med gemensamma moduler och gränssnitt, skalbara system och komponenter, byggda i ett flexibelt produktionssystem. Samtliga Volvomodeller från 60-klustret och uppåt i storlek kan byggas på samma produktionslinje oavsett komplexitet.

Pressinfo Volvo Cars
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125