En resa mot bättre reparationskvalitet
Så sammanfattar Stefan Andersson, platschef på Volvobil Tuve, arbetet med Volvohandelns pilotprojekt inom ramarna för Säkra reparationer. KBV:s skadekoncept, Kontrollerad Skadeverkstad – KSV, är vägvisare och bollplank.
Enligt Stefan Andersson, går arbetet ut på att göra rätt från början, samt att få insikt om konsekvenserna om man inte gör det.
Kort och gott – ordning och reda redan från början på skadereparationen samt den ansvarsfulla insikten om att hela skadeprocessen måste fungera.
Det vill säga – ha rätt kompetens, använda rätt reparationsmetod, verktyg, material och teknisk information samt ha en effektiv och kvalitetssäkrad arbetsprocess.
– Innan projektet arbetade vi med utvecklade egenkontroller. Dessa skedde enligt formulär på arbetsordern. Dessutom hade vi intern kvalitetsrevision, stickprov, utförd av ansvarig arbetsledare.
– Men det var kvalitetskontroller som i första hand utgick från ett kundperspektiv. Vi såg mest till ytan, det man kunde se med egna ögon.
– Nästan aldrig gick vi under ytskiktet på det som vi gör idag med KSV:s hjälp, berättar Stefan Andersson.
Utöver Volvobil Tuve ingår Helmia i Karlstad och Bilia i Västerås i pilotgruppen som Volvos Personvagnar Sverige startat upp kring att kvalitetssäkra bilskadereparationer.
I arbetsgruppen ingår även VPS-medarbetarna Lennart Edvardssons och Håkan Nordqvist som båda är djupt involverade i att implementera lean-tänkande inom servicemarknaden hos svensk Volvohandel.
– Det handlar om att även se det som inte syns. Tillsammans med KSV har vi ett fantastiskt upplägg som består av två delar.
– Dels en fördjupad kvalitetsinspektion med kamera där vi verkligen går på djupet med den utförda reparationen – följer den reparationsanvisningen, används rätt material?
– Dels en där vi följer upp reparationen tillsammans med killarna. Vi gör en okulär inspektion samt har en pedagogisk diskussion kring hur reparationen gjorts.
– Denna genomförs med stöd av KBV:s Henrik Johansson, berättar Rickard Martinsson, verkstadschef på Volvobil Tuve, ett stenkast från Volvo Lastvagnars stora fabrik på Hisingen.
– Vårt mål är att lämna ifrån oss ett bra jobb till våra kunder – bilägaren och försäkringsbolaget, fortsätter han.
Dessutom vill Volvobil Tuve nå Exellence-nivå i arbetet med lean.
Varje vecka hanterar den kompletta skadeverkstaden i Tuve (plåt, lack, bilglas, dent repair, vinyl repair, bilplast, strålkastare och bilvård) 120 bilar, företrädesvis tjänstebilar inom Volvo-koncernerna.
Verkstaden har 38 personer anställda. Medelskadan är 5,4 på plåt och för lack 3,6. För att utnyttja verkstadskapaciteten fullt ut tillämpas 2-skift.
– Vi arbetar hårt med att kapa ledtiden. Mycket handlar om ett effektivt lagarbete. Det är två medarbetare på samma lyft, vilket tillsammans med skiftgången innebär att vi slipper bygga ut.
– Dessutom möter vi utvecklingen med att antalet stora skador ner – kanske har vi ett jobb i riktbänken i kvartalet, berättar Rickard Martinsson.
Kvalitetsarbetet uppfattas genomgående som positivt även om den personliga upparbetningsfaktorn gått ner. Men kundnöjdheten och allt bättre ranking i Volvos egen skaderadar väger tyngre.
– En stor förtjänst är att man plockar ner mer än tidigare. Förr maskerade vi en massa, vilket kunde innebära att jobbet blev dåligt utfört, säger Anders Sjöholm, lackerare.
Av samma mening är Jon Eilertsen, verkstadscoach och så kallad andon utan fast egen arbetsplats.
– Kvaliteten har blivit bättre när alla jobbar på samma sätt. Det blir enklare att ta över varandras jobb.
– Clipsen ligger alltid på samma ställe, bara det underlättar, säger han.
Med ordning och reda på verkstaden samt att göra rätt redan från början kommer man långt, vilket Volvobil Tuve gjort tillsammans med KSV, Kontrollerad Skadeverkstad.
###
Branschstandard för skadeverkstäder kommer
Det partsgemensamma arbetet med att utforma en branschstandard för skadeverkstäder löper på. Det vill säga, helt enligt planerna med arbetet inom projektet Säkra reparationer.
Syftet med standarden är att säkerställa kvaliteten på utförda skadereparationer – att rätt metoder, rätt material, rätt verktyg, att mekanikern har rätt kompetens och följer aktuella reparationsanvisningar.
I arbetsgruppen för standarden ingår MRF, Bil Sweden och trafikförsäkringsföretagen. Arbetet med standarden präglas av samsyn, då det ligger i alla parters intresse att en korrekt, trafiksäker och miljöriktig skadereparation genomförs.
– Dock finns det områden där MRF har en annan syn, som inom skadereparatörens kompetens, än Bil Sweden, berättar Joachim Due-Boje, verkstadsansvarig på MRF.
###
IF förlänger samarbetet med KBV
Kontrollerad Bilverkstad, KBV, kommer fortsatt att svara för kvalitetsinspektioner av verkstäder anslutna till IF-Certifierad skadeverkstad. Avtalet löper över tre år och omfattar kvalitetskontroller och uppföljning av dem samt att IF:s certifieringsstandard uppfylls hos en växande skara skadeverkstäder, idag över 100.