23948sdkhjf

Infekterad debatt om skadeverkstäderna

I sommar har Svenska Dagbladet haft en artikelserie om fuskande skadeverkstäder. En serie där alla skyller på varandra och det verkar vara dåligt med att våga ta ansvar. Verkstäderna skyller på tidspress och att försäkringsbolagen pressar fram skadereparationer. Försäkringsbolagen skyller på verkstäderna och facket skyller på försäkringsbolagen. Minst sagt infekterat med andra ord.

Artikelserien har fått SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening) att reagera och nu har man gåt ut med en rekommendation som skulle kunna få slut på ”tjafset”. Ta bort ackordssystemet och ersätt det med en bonus på företagets resultat. På så sätt stimuleras alla medarbetare till att eftersträva låga reklamationskostnader samt hålla nere övriga kostnader. Lägg gärna även till en bonus för nöjda kunder. Många av våra medlemsföretag har redan gjort dessa förändringar och de uppvisar ett gott resultat, konstaterar SFVF.

Att skylla på felaktiga tidsstudier av CAB är inte rimligt anser SFVF. CAB eller Cabas utför tidsstudier, d v s mäter hur lång tid skadereparationer tar. Både den snabba tekniska utvecklingen och materialutvecklingen, gör att tidsstudierna måste ske oftare än förr. Det i sin tur kan leda till att verkstaden kan ha svårt att få ersättning för all nedlagd tid, eftersom det inte har gjorts någon tidsstudie på en ny bilmärke, modell eller nytt material. Det som inte framgår är att skadeverkstaden förhandlar fram en timdebitering var 24:e månad som baseras på geografisk placering av verkstaden, verkstadens kostnader etc. Att reparationstiderna enskilt skulle ligga till grund för verkstadsfusk är därför felaktigt. Det är en kombination av ett flertal faktorer men ingen av dessa är skäl till att enskilda medarbetare ska fuska, anser SFVF.

SFVF håller för närvarande på att förhandla om att ingå i det stora europeiska samarbetet där över 6 000 skadeverkstäder samverkar. Ett samarbetsavtal skulle innebära att verkstaden lämnar tre års garanti, har en unik kvalitetsuppföljning och flera faktorer som gynnar både bilägaren och verkstaden.

Men de eventuella problemen med fusk på skadeverkstäder är uppmärksammade på fler håll. Försäkringsbranschen gör en gemensam satsning för en ökad kvalitet på kundernas bilreparationer. Man räknar med att utföra ungefär 700 kontroller över hela landet innan året är slut och insatsen samordnas av Trafikförsäkringsföreningen (TFF).

Olle Holm

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078