23948sdkhjf

Nu kommer Euro 6-normen att styra dieselbilarna

För alla fordon med dieselmotorer gäller att utsläppen av kväveoxider måste minskas kraftigt när Euro 6-normen träder i kraft. T.ex. så sätts gränsen för utsläpp från fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1/klass I (varutransporter) till 80 mg/km (en ytterligare sänkning med drygt 50 procent jämfört med Euro 5-normen). Gränsvärdet för summan av utsläpp av totalkolväten och kväveoxider från dieselfordon sänks också. För t.ex. fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1 klass I (varutransporter) sänks gränsen till 170 mg/km.

Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014 i fråga om typgodkännanden och från den 1 september 2015 i fråga om registrering och försäljning av nya fordonstyper.

Förutom att uppfylla ovannämnda utsläppsgränser är biltillverkarna skyldiga att garantera att de utsläppsbegränsande anordningarna håller för en sammanlagd körsträcka av 16 000 mil. Dessutom skall under fem år eller upp till 10 000 mil kontroll ske av att fordonen uppfyller kraven. För nya tunga fordon gäller EuroVI sedan den 1 januari 2014.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062