Tufft marknadsklimat för Mekonomen
-Den nordiska marknaden präglas fortfarande av svag marknadstillväxt. I Sverige, Norge och Finland är Mekonomen Groups lönsamhet förbättrad. I Danmark, där marknaden och vår utveckling är svagast, krävs det fortsatta åtgärder för att vi ska nå lönsamhet, säger vd Håkan Lundstedt.
Utvecklingen i Sverige och Norge har varit god och framförallt är det MECA och Sørensen og Balchen som tar marknadsandelar, vilket resulterat i att lönsamheten förbättrats i både Sverige och Norge under det senaste kvartalet.
-Vår egna märkesvara ProMeister, som lanserades 2013 och säljs inom hela koncernen, blir allt mer känd bland våra kunder som ett varumärke med hög kvalitet. Den ökade försäljningen av ProMeister bidrar till förbättrad lönsamhet, säger Lundstedt.
Rörelseresultatet i Danmark minskade under det andra kvartalet till -26 (-12) MSEK och nettoomsättningen minskade till 145 (169) MSEK. Rörelseresultatet har påverkats negativt av engångskostnader på 9 (2) MSEK. Marknaden i Danmark är fortsatt svag och detta kombinerat med hård konkurrens skapar stora utmaningar.
-Vi arbetar vidare med att implementera åtgärdsplanen. Under kvartalet har den bland annat inneburit sammanslagning och nedläggning av sju enheter samt en minskning av personalstyrkan med cirka 70 personer. Med en stark kärna av färre och större enheter i Danmark och en lägre total kostnadsmassa, har vi bättre möjlighet att generera lönsamhet.
Därutöver sker satsningar på verkstadskedjorna som har starka positioner i Danmark samt lansering av ProMeister. Engångskostnader kopplade till åtgärdsplanen i Danmark beräknas under det tredje kvartalet 2014 uppgå till 10 MSEK.
-Organisk tillväxt är ett huvudfokus för Mekonomen Group under 2014. ProMeister och MECA:s styrka inom business-to-business är de främsta orsakerna till den förbättrade utvecklingen till kundsegmentet övrig verkstad. Satsningar sker för att stärka vår position på e-handelsområdet som blir en allt viktigare försäljningskanal.
-Mekonomen Group står väl rustat och tar marknadsandelar i en generellt svag marknad och med en stabil rörelsemarginal, men vår ambition är högre. Genom att fortsätta satsningen på ProMeister, utveckla våra verkstadskoncept, öka kostnadseffektiviteten, stärka inköpskraften och genomföra nödvändiga åtgärder i Danmark skall vi ytterligare stärka vår position i Norden, säger Håkan Lundstedt.