Björk upp i STCC-ledning efter kraschkaos
– Det hade jag aldrig räknat med på förhand men det svänger fort i STCC, det såg vi i det första heatet, säger Björk. I det andra heatet gick det lättare då Larssons bil inte fungerade perfekt. Jag kunde åka fort i början av det andra heatet och sedan var det lugnt, och det är sällan man kan ta det så lugnt i STCC.
Fredrik Larsson WCR/BMW Dealer Team, som ledde mästerskapet före helgen, var involverad i masskraschen i det första heatet och tvingades bryta. Med en reparerad bil som inte gick riktigt som den skulle fick han kämpa hårt för att ta sig i mål som tvåa i det andra heatet.
– Det gick inte riktigt så bra som vi ville, säger Larsson. Vi gjorde ett helt okej kval, sedan hade vi en bra fajt i det första heatet och sedan smällde det. Det är så otroligt tajt och marginalerna är små, ibland har man tur, ibland otur och det är sådant som händer. Till det andra heatet gjorde teamet ett bra jobb med att få bilen klar men den var svårkörd. Hjulvinklarna stod helt fel och jag förstod att jag inte skulle komma ifatt Björk.
För Fredrik Ekblom blev helgen en stor missräkning. Efter att ha varit tvåa och etta i de båda kvalen fick han gå poänglös från Ring Knutstorp.
– Det här var en av mina sämre helger på länge, säger han. Det var synd eftersom jag hade bra fart i bilen och det är surt att bli utan poäng när man blir involverad i grejer som man inte hade att göra med. Men ingen är snabbare än vad vi är och det kommer att ge resultat i slutet.
Det var fler förare än Ekblom och Larsson som drabbades hårt av den stora kraschen i det första heatet. Efter en jättefajt mellan Fredrik Larsson, Fredrik Ekblom och Thed Björk utbröt det stora kaoset när trean i loppet, Linus Ohlsson, vände på Richard Göransson som låg framför honom. Flera bilar drogs med i snurrningen. Göransson kom ut till start till det andra heatet men gick i depå redan på formationsvarvet med elektronikproblem. Emma Kimiläinen och Mattias Lindberg drogs också med i smällen men kunde fortsätta heatet när banan väl var avstädad.
När det första heatet till väl kunde slutföras var det Philip Forsman, WCR/BMW Dealer Team, som stod överst på pallen. Bredvid honom, teamkamraten Erik Jonsson. Andreas Wernersson, Team Kia blev trea, en skön revansch efter en säsong som mest har bjudit på krångel för skaraborgaren.
Nästa tävling körs på Solvalla i Stockholm den 5-6 september och Thed Björk ser fram emot fortsättningen på mästerskapet.
– Larsson vet hur snabb jag är där, säger Björk som också passar på att sätta press på Jan "Flash" Nilsson som gör STCC-comeback på Solvalla efter ett par års frånvaro från racingen.
– "Flash" vinner första heatet om han inte blir för nervös, avslutar Björk.
Resultat STCC Heat 1, Ring Knutstorp 23 augusti
1. Philip Forsman, WCR/BMW Dealer Team, 25:29.871
2. Erik Jonsson, WCR/BMW Dealer Team, +4.871
3. Andreas Wernersson, Team Kia, +6.240
4. Thed Björk, Polestar Racing, +6.354
5. Mattias Lindberg, Team Kia, +6.501
6. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +6.884
7. Carl Philip Bernadotte, Polestar Racing, +8.205
8. Linus Ohlsson, Team Kia, +3 Laps
DNF. Fredrik Ekblom, Polestar Racing, DNF
DNF. Richard Göransson, Team Tidö, DNF
DNF. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, DNF
DNF. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, DNF
Resultat STCC Heat 2, Ring Knutstorp 23 augusti
1. Thed Björk, Polestar Racing, 21:03.246
2. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, +2.618
3. Mattias Lindberg, Team Kia, +3.243
4. Philip Forsman, WCR/BMW Dealer Team, +3.412
5. Andreas Wernersson, Team Kia, +5.228
6. Carl Philip Bernadotte, Polestar Racing, +11.984
7. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +12.134
DNF. Erik Jonsson, WCR/BMW Dealer Team, DNF
DNF. Linus Ohlsson, Team Kia, DNF
DNS. Fredrik Ekblom, Polestar Racing, DNS
DNS. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, DNS
DNS. Richard Göransson, Team Tidö, DNS
Ställning
1. Thed Björk, 171
2. Fredrik Larsson, 168
3. Fredrik Ekblom, 143
4. Mattias Andersson, 110
5. Richard Göransson, 102
6. Philip Forsman, 100
7. Mattias Lindberg, 98
8. Linus Ohlsson, 89
9. Erik Jonsson, 79
10. Andreas Wernersson, 52