23948sdkhjf

Bilen i fokus även i årets val

Nu har bygget av Förbifart Stockholm startat, ett av Sveriges största och mest omdebatterade projekt. Stockholmsregionen kommer att hållas samman av Förbifarten som kopplar ihop norra och södra Stockholm. Samtidigt minskar trafiken och miljöpåverkan i innerstaden. Men arbetet kan stoppas av en rödgrön regering vid eventuellt maktskifte efter valet i september.
Verkligheten är dock att svenskarnas behov av bil inte minskar. Jaga därför utsläppen, inte bilinnehav eller rörlighet, konstaterar Bil Sweden som tagit fram ett antal förslag till en framsynt bil-politik. Körkortstagandet ökar och kvalificerar många unga för jobb. I storstan bör privatbilar integreras bättre med kollektivtrafiken, heter det. Uttrycket ”Peak Car” står för antagandet att bilanvändandet har toppat i västvärlden. Det används ibland i samhällsdebatten med en uppmaning att ”följa med trenden” och satsa mindre på väginfrastruktur, skriver Bil Sweden.
Problemet är bara att svenskarnas behov av bil inte alls är övergående. Sveriges bilpark växer med ca 40 000 bilar per år. Alltfler hushåll har mer än en bil. Däremot minskar nya bilars utsläpp och
energiförbrukning kraftigt. Effektivare motorer och ökande andel eldrift gör att behovet att tanka uppkommer mer sällan. En framsynt politik jagar utsläppen, inte rörligheten, anser Bil Sweden.
Apropå Förbifart Stockholm ses inte längre hela Stockholmsregionen som en självklar arbetsmarknad, då pendlingen mellan norrort och söderort har blivit för osäker. För att locka fler bilister att åka kollektivt i städerna så behöver bilen integreras bättre med övriga
trafikslag. Infartsparkeringar på attraktiva lägen lönar sig sällan i det lilla, men ger en vinst i det stora, i form av mindre trängsel i centrum. Intäkter från trängselskatt är en tydlig och rättvis finansieringskälla
för infartsparkering. Stat, kommun och landsting bör arbeta för smidigare byten mellan bil och kollektivtrafik, anser Bil Sweden.
Bilens betydelse understryks i en färsk SKOP-undersökning (Familjers behov av bil), där andelen som svarar ”kör aldrig” respektive ”mindre än 500 mil” har minskat mellan 2011 och 2013. Andelen som svarar ”mellan 1000 och 2000 mil” har ökat. Övriga kategorier ligger still. Att döma av dessa siffror har det blivit färre som inte alls kör bil. Det är positivt att fler får tillgång till bil och använder den klokt. Straffa därför inte bilköp eller bilinnehav, konstaterar branschorganisationen.
Idag ökar andelen 18-åringar med körkort långsamt sedan några år, trots att det är både dyrt och svårt att ta körkort. Körkortet kvalificerar till många jobb och ger ökad rörlighet. En körlektion borde inte beskattas fyra gånger högre än en tennislektion, konstaterar Bil Sweden.
Olle Holm
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063