23948sdkhjf

Audi satsar på eldrift med 48-voltsteknik

Audi kommer att ersätta delar av dagens 12-volts elsystem med 48 volt. Skiftet, som är ett led i Audis elektrifieringsstrategi, gör det möjligt att integrera ny teknik i bilarna samtidigt som både prestanda och effektivitet ökar.

“Vi använder oss av alla möljigheter till elektrifiering i vår drivlinestrategi. Elsystemet med 48 volt spelar en central roll” säger Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg. “Det gör det möjligt att överföra mer energi och skapar förutsättningar för ny teknik, så att vi kan göra våra bilar ännu sportigare, komfortabla och effektiva”.

Audi visade nyligen på möjligheterna med 48‑voltssystemet i konceptstudierna Audi A6 TDI och RS 5 TDI concept. Båda modellerna är utrustade med en eldriven kompressor som arbetar oberoende av motorbelastning och ökar accelerationsprestandan avsevärt. 48‑voltssystemet är dessutom idealisk för komfortsystem för t.ex. dynamisk chassireglering.

Med nuvarande tekniknivå har 12‑voltssystemet nått sin gräns. Speciellt vid låga temperaturer kan de statiska förbrukarna dra all den energi som alstras av generatorn. Batterikapaciteten är inte längre tillräcklig för att möta kraven från nya dynamiska förbrukare som högpresterande elkompressorer.

Lösningen är ett sekundärt elsystem på 48 volt som kompletterar 12‑voltssystemet. Den högre spänningen ger ett lättare kablage med mindre effektförluster. 48‑volt elssystemet använder sig av ny lagringsteknik och levererar betydligt högre effekt än 12‑voltssystemet med blybatterier. Det gör det till en viktig del i Audi strategi med elektrifieriering av olika led i drivlinan.

I utvecklingsstadie finns även ett litium‑jon batteri med 48 volt som energikälla när motorn är avstängd och en DC/DC omvandlare som ansluter till 12‑voltssystem. Litium‑jon batteriet arbetar tillsammans med en generator som gör drivlinan till en mildhybrid. Inom konceptet finns en rad möjligheter att starta, styra och deaktivera förbränningsmotorn. Den kraftfulla generatorn alstrar hela 10 kW återvunnen energi, långt mer än vad som hittills varit möjligt. Det innebär en besparing på upp till 10 gram CO2 per kilometer, motsvarande ca. 0,4 liter bränsle på 100 kilometer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079