23948sdkhjf

Begränsad upplaga av XC90 säljs på nätet

Nya Volvo XC90, som lanserades i Stockholm släpps inledningsvis i en begränsad upplaga: First Edition. De 1927 individuellt numrerade bilarna är en hyllning till året då Volvo grundades. De kommer endast att säljas via www.volvocars.com, med start den 3 september klockan 16.00.

– Den som vill bli en av de första ägarna till världens bästa SUV måste vara snabb i vändningarna. Det enorma intresset för nya XC90 antyder att First Edition kommer att sälja slut snabbt, säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service vid Volvo Car Group.

Att enbart sälja den första serien bilar via nätet är ett av flera exempel på Volvo Cars nytänkande när det gäller marknadsföring och en personlig service.

– Vi skapar ett helt nytt digitalt ekosystem som gör det enklare att köpa och äga en Volvo. Introduktionen av nya XC90 är den perfekta plattformen för att skapa en ny, unik kundupplevelse, säger Alain Visser.

Den första upplagan bilar, som har individuellt numrerade dörrtrösklar och ett unikt emblem på bakluckan, drivs av en bensin- eller dieselmotor från Volvo Cars nya fyrcylindriga Drive-E familj.

Den kompressor- och turboladdade T6 har en effekt på 320 hk och ett maximalt vridmoment på 400 Nm, medan dieseln D5 har dubbelturbo, 225 hk och 470 Nm. Kraftöverföringen sker via en smidig 8-stegad automatlåda.

Den elektroniskt styrda luftfjädringen har fem inställningslägen, bland annat ett där föraren kan anpassa fjädringen helt efter sin personliga smak.

Exteriört har bilarna den svarta kulören Onyx Black och åttaekrade 21-tums Inscriptionhjul. Inredningen kombinerar bärnstensfärgade stolar i nappaläder med askgrå läderinstrumentbräda och träpaneler i valnöt.

De elinställbara framsätena är även utrustade med ventilation. Ytterplatserna på andra raden har eluppvärmning och de två stolarna på tredje raden är elmanövrerade.

Pekskärmen i mittkonsolen, som är en av de mest iögonfallande detaljerna i nya XC90, utgör hjärtat
i bilens nya styrsystem. Praktiskt taget fritt från traditionella knappar, skapar det ett helt nytt sätt för föraren att interagera med sin bil.
Systemet innehåller även en uppsättning internetbaserade produkter och tjänster.

Ljudsystemet från Bowers & Wilkins har en 1400 Watt klass D-förstärkare, 19 högtalare och en luftventilerad subwoofer. Bashögtalaren är en av de första som integrerats i själva bilkonstruktionen. Den senaste programvaran för ljudbearbetning får musiken i bilen att upplevas som ett liveframträdande i världsklass.

Nya XC90 har det mest omfattande och tekniskt avancerade standardsäkerhetspaketet på bilmarknaden. Det inkluderar två världsnyheter: en tekniklösning som hjälper till att skydda vid avåkningsolyckor och automatisk inbromsning i korsningar.

City Safety blir samlingsnamnet för samtliga Volvo Cars automatiska bromsfunktioner – som också är standard
i nya XC90. City Safety täcker nu in fordon, cyklister och fotgängare framför bilen, både dag och natt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062