Nu ska dieselbilarna bli lika rena som bensinbilarna
Euro 6 i punkter:
EU har som mål att sänka utsläppen av CO2 , kväveoxider och partiklar. Allt eftersom tekniken utvecklas med avancerad fordonsteknik som exempelvis elektriska drivlinor, behöver utsläppskraven regleras och anpassas till den nya tekniken.
Gränsen för utsläpp från fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1/klass I (varutransporter) sänks till 80 mg/km (en ytterligare sänkning med drygt 50 % jämfört med Euro 5-normen).
Gränsvärdet för summan av utsläpp av totalkolväten och kväveoxider från dieselfordon sänks också. För t.ex. fordon i kategori M (persontransporter) och kategori N1 klass I (varutransporter) sänks gränsen till 170 mg/km.
Alla nya fordon som säljs från och med 1 januari 2015 måste uppfylla Euro 6, detta ska dock inte innebära en prisökning av fordonen varför skattelättnader har införts.
För dieselfordon kommer tekniken att behöva ändras då de behöver ett noga kontrollerat avgasbehandlingssystem för att möta de nedre gränser som anges i Euro 6. För fordon som väger upp till cirka 1.700 kilo , är en billigare NOx -katalysator tillräcklig .
- I tunga fordon , kommer en SCR-katalysator med AdBlue behövas", säger Dr Markus Heyn , ordförande, Diesel Systems , Robert Bosch GmbH . Detta system sprutar AdBlue, en luktfri karbamidlösning , vilken omvandlar kväveoxiderna till ofarlig vattenånga och kväve. AdBlue fylls på med regelbundna serviceintervaller .