23948sdkhjf

Fortsatt kraftig ökning av fordonsgasen

Försäljningen av fordonsgas har stigit med åtta procent under första halvåret. Inget annat drivmedel når den ökningstakten. Trots uppgången oroas branschen av att skattebefrielsen för biogas snart löper ut och att inga nya förslag för fortsatt marknadsstimulans har presenterats.

SCB:s statistik för första halvåret 2014 visar att försäljningen av fordonsgas fortsätter öka. Leveranserna i hela landet uppgick till drygt 79 miljoner normalkubikmeter vilket är en ökning med åtta procent jämfört med första halvåret 2013. Siffran motsvarar drygt 802 GWh. Sedan årsskiftet byter branschen enhet från normalkubikmeter till kilogram. Volymerna för årets sex första månader motsvarar därmed 61 000 ton fordonsgas.

Att allt mer fordonsgas säljs betyder mycket i arbetet med att minska utsläppen. Under halvåret ersatte fordonsgasen bensin och diesel motsvarande ca 55 000 personbilar, vilket bidragit till en minskning av koldioxidutsläppen med nästan 112 000 ton.

Av den samlade leveransen fordonsgas stod biogas fortfarande i snitt för en bra bit över 50 procent tack vare att den största delen av den svenska biogasen uppgraderas till fordonsgas.

- Försäljningen av fordonsgasen fortsätter att öka vilket är glädjande. Samtidigt vet vi att skattebefrielsen för biogasen snart löper ut. Utan skattebefrielsen måste vi få till ett nytt fungerande styrmedel som styr mot ökad produktion och användning av biodrivmedel. Efter valet måste regeringen snabbt tillsätta en utredning för att, tillsammans med branschen, slå fast långsiktiga spelregler för att uppnå en fossiloberoende fordonsflotta 2030, säger Anders Mathiasson, VD Energigas Sverige.

De senaste 15 åren har marknaden för fordonsgas vuxit för varje år. Antalet gasbilar är nu uppe i närmare 46 000. Särskilt intressant är marknaden just nu för gasbussar och för de riktigt tunga lastbilarna och ett flertal nya lastbilsmodeller har nyligen lanserats av både Volvo och Mercedes.

Många kommuner och regioner väljer att upphandla gasbussar till sin kollektivtrafik vilket ger stora utsläppsminskningar och bidrar till det lokala kretsloppet. Sedan i våras rullar i Malmö och snart även i Västerås, gasdrivna bussar med hybridteknik vilket visar att utvecklingen på den tunga sidan går fort framåt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.581