Från travbana till racerbana STCC kommer till Solvalla
– Det är bra tryck på biljettförsäljningen och vi kommer att kunna leverera vårt bästa evenemang hittills på Solvalla, säger han. Vi har årets största startfält i STCC, en laddad SM-final i rallycross, underhållning mellan heaten och Mini–STCC som erbjuder aktiviteter för barnen – det känns som om vi har ett bra koncept.
För att förvandla Solvalla till en motorsportanläggning krävs 2000 ton betongbarriärer, 3000 ton förstärkningslager, 1100 ton bärlager och 1300 ton asfalt. I år är arbetet mer komplicerat än tidigare då även rallycrossen flyttar in på arenan.
– Vi har ett väldigt bra samarbete med PEAB som utför själva anläggningsarbetet, säger Jonas Lundin. I och med att vi i år också bygger en bana för rallycrossen har vi anlagt gruspartier vid sidan av asfaltbanan. Bland annat har vi byggt ett spektakulärt hopp som kommer att invigas officiellt på torsdag då den första fullfartskörningen över krönet görs inför pressen.
Miljön är en viktig aspekt i all evenemangsverksamhet. STCC är miljödiplomerat och det innebär att varje del av verksamheten ska ske med så minimal miljöpåverkan som möjligt. För helgens evenemang innebär det bland annat att asfalten som rivs upp efter tävlingens slut används som fyllnadsmassa vid vägreparationer.
– Vi ser hela tiden över vår verksamhet och försöker minimera vår miljömässiga påverkan, säger Jonas Lundin. En stor miljöbesparing med tävlingen på Solvalla är också att vi kommer till publiken istället för tvärtom.
STCC Semcon Race Solvalla körs den 5-6 september och förutom STCC och RallyX bjuds publiken även på V8 Thunder Cars, Clio Cup och formelbilar i form av Formel Renault 1.6.