Tidningspapper, naket stål och hajtextil
Bakluckans finurliga öppningsmekanism gör det enkelt att plocka fram HYbrid-kick concept, en eldriven skoter. Bensinmotor från Peugeot Sport och eldrivning på bakhjulen ger 340 hästkrafter.
Med Exalt vidareutvecklar Peugeot det designspråk som introducerades med supersportbilskonceptet Onyx, 2012. Visionen av en framtida sedanmodell gestaltar en blandning av balanserade, lokalt producerade och återvunna material.
Peugeots 125-åriga bilhistoria är full av modeller som gjort stora avtryck under respektive tidsålder. Konceptbilen Exalt återupprättar märkets position och öppnar ett nytt kapitel. Vi går framåt, resolut och med tillförsikt.-Maxime Picat, Peugeot CEO
Laddhybridsystemet, HYbrid4, utvecklar sammanlagt 340 hästkrafter och drivningen sker på alla fyra hjulen. Den rekordstarka fyrcylindriga bensinturbomotorn på 1,6-liter och 270 hästkrafter (nära 170 hk/liter) är länkad till en sexväxlad automatlåda. På bakaxeln driver en 50 kW elmotor. Karossen mäter 4,70 meter och vilar på 20-tumshjul. Kupén rymmer fyra åkande och den stora bakluckan öppnas via en sinnrik saxupphängning (pantograf) som ger maximal öppningsvinkel. Konstruktionen gör det enkelt att plocka fram den ihopfällbara scootern, som är placerad under lastgolvet. HYbrid-kick concept är eldriven och kan ses som en räckviddsförlängare samtidigt som den är smidig i storstadskärnan.
Peugeot har en unik position på marknaden med ett brett urval av två-, tre- och fyrhjuliga mobilitetslösningar. Genom att kombinera en eldriven scooter med vårt Exalt-koncept visar vi på möjligheterna för en integrerad och innovativ transportlösning i storstäder.
-Xavier Peugeot, produktdirektör
För att förbättra aerodynamiken täcks bakpartiet av en tekniskt strukturerad textil, Shark Skin. Det sänkta luftmotståndet bidrar till bättre prestanda och lägre bränsleförbrukning. Luftmotståndsvärdet (SCx) är 0,6. Partiet är tydligt markerat med en skiljelinje precis bakom bakdörrarna och det bara stålet och det grå Shark Skin går ton i ton. Resultatet är en finish som märkbart skiljer sig från versionen som visades på bilsalongen i Peking tidigare i år.
Inuti bilen är det nakna stålet synligt och kontrasterar mot mer exklusiva naturmaterial. Ebenholtsträet i konceptbilen som visades upp i Kina har i den europeiska versionen ersatts av Newspaper Wood – ett trämaterial av återvunnet tidningspapper, och affärsdagstidningar mer specifikt, för att få den signifikanta rosa nyansen.
Pure Blue är ett nytt friskluftssystem som renar luften med hjälp av bakterie- och svampdödande medel när bilen inte används. När bilen körs behandlar ett aktivt filter luften innan den kommer in i kupén och tar bort flyktiga organiska ämnen, VOC, och fina partiklar som kan vara skadliga att inandas.