23948sdkhjf

Volvo XC90 First Edition sålde slut på 47 timmar

First Edition-utgåvan av helt nya Volvo XC90, sammanlagt 1 927 individuellt numrerade bilar som endast var till försäljning via nätet, sålde slut inom 47 timmar efter det att den släpptes. De flesta av bilarna var reserverade inom en timme från försäljningsstart. Som mest såldes sju bilar per minut.

- Vi är mycket nöjda, men inte direkt överraskade, säger Alain Visser, Senior Vice President, Marketing, Sales and Customer Service på Volvo Car Group. Det stora intresset för nya Volvo XC90 eskalerade till extremt höga nivåer efter världslanseringen förra veckan. First Edition-bilarna, som firar året då Volvo grundades, var i Sverige endast tillgängliga via https://www.firstedition.volvocars.com/sv-se/ .

De 1 927 första ägarna av Volvo Cars nya innovativa SUV kommer att få en fullt utrustad bil med individuellt numrerade dörrtrösklar och ett unikt emblem på bakluckan.

- Inom några millisekunder valde de första köparna sitt favoritnummer. Det snabba gensvaret bekräftar att nya Volvo XC90 redan är en ikon inom bilvärlden. First Edition-bilarna kommer att bli ett framtida samlarobjekt, säger Alain Visser.

Exteriört har bilarna den svarta kulören Onyx Black och åttaekrade 21-tums Inscriptionhjul. Inredningen kombinerar bärnstensfärgade stolar i nappaläder med askgrå läderinstrumentbräda och träpaneler i valnöt.

First Edition drivs av en högpresterande bensin- eller dieselmotor från Volvo Cars nya fyrcylindriga Drive-E drivlinor. Den kompressor- och turboladdade T6 har en effekt på 320 hk och ett maximalt vridmoment på 400 Nm, medan dieseln D5 har dubbelturbo, 225 hk och 470 Nm. Kraftöverföringen sker via en smidig 8-stegad automatlåda.

Den läsplatte-liknande pekskärmen i mitten av instrumentpanelen är en av de mest iögonfallande detaljerna i nya XC90. Hjärtat i bilens nya styrsystem är praktiskt taget fri från traditionella knappar och skapar ett helt nytt sätt för föraren att interagera med sin bil. Den möjliggör för föraren att nå en uppsättning internetbaserade produkter och tjänster.

Ljudsystemet från Bowers & Wilkins har en 1 400 Watt klass D-förstärkare, 19 högtalare och den senaste programvaran för ljudbearbetning, vilket får musiken i bilen att upplevas som ett liveframträdande i världsklass.

Nya XC90 har det mest omfattande och tekniskt avancerade standardsäkerhetspaketet på bilmarknaden. Det inkluderar två världsnyheter: en tekniklösning som hjälper till att skydda vid avåkningsolyckor och automatisk inbromsning i korsningar. Samtliga av Volvo Cars automatiska bromsfunktioner, som täcker in cyklister och fotgängare framför bilen, är också standard.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078