Ajöss till Saab – åtminstone som svenskt bilmärke
Trots att det inte funnits några kopplingar mellan biltillverkaren och försvarsföretaget, så anses ändå att negativa effekter uppstått och kanske en viss ihopblandning också.
Nu blev det ju först ett nej till rekonstruktion från Vänersborgs Tingsrätt vilket följdes av ett ja någon dag senare. Detta sedan Nevs lämnat lite mer detaljerade uppgifter om sina planer. Som vanligt när det gäller Saab i Trollhättan, frestas man säga, så handlar det återigen om miljarder kronor som ska vara på väg in i företaget. Det må vara hur det vill med det, först måste i alla fall de anställda få ut sin lön. Det kan de nu få sedan rekonstruktionen beviljats, då kan nämligen den statliga lönegarantin träda in.
Nu blir det i alla fall rekonstruktion och advokat Lars Eric Gustafsson som utsetts till rekonstruktör säger till lokaltidningen TTELA i Trollhättan att han bedömer förutsättningarna som goda för Nevs. Han säger att det stora utmaningen blir inte att göra upp med leverantörerna utan att se till att Nevs får en långsiktig, finansiell plan.
Det kan noteras att Nevs anses ha minst 400 miljoner kronor i skulder till leverantörerna. Många av dem företag som åkte på en riktig smäll när Saab Automobile gick i konkurs och som nu riskerar att förlora mycket pengar igen.
Kai Johan Jiang, huvudägare i Nevs, har satsat mycket pengar i företaget och han hoppas nu på ett par nya och större avtal med fordonstillverkarna indiska Mahindra och kinesiska Dongfeng. Det har talats om avtal som skulle ge minst 1 miljard kronor i tillskott från vardera företagen. Men samtidigt finns en oro för att kraven från nya investerare kommer att innebära en helt ny ägarbild i Nevs läs en oro för att med en ny huvudägare så försvinner Nevs biltillverkning helt från Trollhättan.
Olle Holm