Ny supermiljöbil från Volkswagen
Total teoretisk räckvidd är ca 940 km. Låg snittförbrukning (enligt NEDC-normen) på endast 1,5 l/100 km, motsvarande CO₂-utsläpp på 35 g/km. Elmotorn förbrukar 11,4 kWh/100 km.
Bensinmotorn (TSI) levererar 150 hk, elmotorn upp till 102 hk. .
Systemeffekten ligger på 204 hk, det maximala vridmomentet på 350 Nm.
Golf GTE har en topphastighet på 222 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.
– Golf är en mycket populär bil i Sverige, det såg vi inte minst i augusti då den var den mest registrerade modellen på den svenska marknaden. Vi är nu väldigt glada att kunna erbjuda Golf i ytterligare en version där man kan köra helt utsläppsfritt, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Namnet Golf GTE ligger i linje med redan etablerade GTI och GTD – två sportiga bilikoner i Golf-serien. GT är en förkortning för Gran Tourismo och en synonym för sportighet. Nya Golf GTE drivs av två motorer: en 150 hk stark turbomatad och direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en elmotor på 102 hk. Tillsammans levererar dessa båda motorer en systemeffekt på 204 hk.
När elmotorn används som enda drivkälla kan Golf GTE komma upp i 130 km/h. När den fulla kraften från TSI-motorn och elmotorn används, spurtar GTE upp från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder och topphastigheten för denna Volkswagen ligger på 222 km/h.
Men de siffrorna är endast av sekundär betydelse. Viktigare är den överlägsna elasticitet som Golf GTE erbjuder tack vare sitt maximala systemvridmoment på 350 Nm – ett vridmoment som får Golf GTE att sticka ut rejält från samtliga konkurrerande laddhybrider i klassen. Trots sin effekt och sitt vridmoment är Golf GTE en av världens mest effektiva bilar.
Om man oftast kör kortare sträckor till vardags, kan man köra utsläppsfritt i eldriftsläget ”E-mode”. När man kommer hem på kvällen, laddar man helt enkelt batteriet från ett vanligt hushållsuttag i cirka 3 timmar och 45 minuter (tills det är fulladdat), så är allt klart igen. Om man ”tankar” batteriet i en laddbox (i garaget eller i hemmet) eller på en allmän laddningsstation, räcker cirka 2 timmar och 15 minuter för att ladda batteriet fullt.
Nya Golf GTE drivs av en 150 hk stark turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en elmotor på 102 hk. Tillsammans levererar de båda motorerna en systemeffekt på 204 hk. Elmotorn får sin ström från ett högvoltsbatteri av litiumjon typ. Kapaciteten för det vätskekylda batteriet är 8,7 kWh. Batteriet laddas via ett uttag som sitter placerat bakom VW-märket i kylargrillen fram. Batteriet väger 120 kg, och tjänstevikten för Golf GTE är 1 599 kg.
Växellådstypen som Volkswagen använder här är en 6-stegad DSG-växellåda med 3 kopplingar, speciellt framtagen för hybridbilar. Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare.
Golf GTE kan köras i fem olika drivlägen:"E-mode", "GTE mode", "Battery Hold","Hybrid Auto” och "Battery Charge". När bilen startas kör den automatiskt igång med det utsläppsfria eldriftsläget ”E-mode”. Bilen uppträder då som en e-Golf. Bilen startar bara med TSI-motorn om batteriet inte har tillräcklig laddningsnivå eller vid mycket kall utomhustemperatur.
Vid urladdat batteri eller när föraren kräver mer effekt kopplas drivsystemet automatiskt över till läget "Battery Hold", som betyder att "E-mode" är avaktiverad och Golf GTE beter nu som ett hybridfordon. I det här läget laddas batteriet regenerativt under inbromsning och vid minskad hastighet. Bilen använder automatiskt TSI- och elmotorn växelvis eller båda enheterna tillsammans, beroende på körsituationen. Föraren kan själv välja "Batteri Hold"-läget när som helst från ”Car”-menyn i radiodisplayen.