Bullerreducerande vägbana testas i Stockholm
Projektet syftar till att öka andelen bullerreducerande beläggningar på gatu- och vägnätet i Sverige.
– De koncept som finns idag behöver vidareutvecklas när det gäller akustisk och teknisk livslängd, säger Nils-Gunnar Göransson, projektledare, VTI.
Om öppna, dränerande beläggningar ska fungera under svenska förhållanden måste specialbindemedel användas och beläggningen måste ha ett porsystem som inte blir igensatt. Vägen måste dessutom ha bra förutsättningar för dränering.
– Vid ett provvägsförsök utmed E4, förbi Huskvarna har ett antal provsträckor med två lager av dränerande beläggning testats under fyra år med goda resultat, säger Leif Viman, forskningsingenjör på VTI.
Provvägen i Stockholm bygger på de positiva erfarenheterna från Huskvarna men i detta testas betydligt längre provsträckor vid högre hastighet och mer trafik. Uppdragsgivare är Trafikverket och projektet ska vara klart i slutet av 2018.
Under hösten kommer fler rapporter om bullerdämpande beläggning att ges ut av VTI, bland annat med resultat från provvägsförsöken i Huskvarna.