23948sdkhjf

Förbättrat informationsutbyte kring trafikbrott inom EU

Den allt mer gränsöverskridande yrkestrafiken kräver bättre kontrollmöjligheter länder emellan. Därför beslutade EU-kommissionen om att inrätta ett EU-gemensamt system för informationsutbyte – ERRU. I maj hakade Sverige på tåget och rapporteringen av trafiköverträdelser inom yrkestrafiken sker nu i stor utsträckning elektroniskt.

ERRU står för European Register of Road Transport Undertakings. Det är ett EU-gemensamt systemför informationsutbyte som ska göra det enklare för medlemsländerna att hämta och lämna information om trafiköver-trädelser. Tidigare gick all korrespondens via post, men ERRU ger nu påtagliga förbättringar i utbytet av information. Konkret innebär det att till exempel tyska registreringsmyndigheter omgående får besked från Sverige om föraren av en tyskregisterad lastbil tagits för brott mot reglerna kring kör- och vilotider här. Bundesamt für Güterverkehr kan därefter vidta åtgärder mot det aktuella transportföretaget.

Kan förbättra regelefterlevnaden inom yrkestrafiken
Tanken är att det utökade utbytet ska ge myndigheterna möjlighet att effektivare agera mot så kallade gemenskapstillstånd, ett tillstånd som krävs för att ett företag ska kunna bedriva internationell yrkesmässig trafik inom EU. Trafikbrott kan vara grund för indragning av gemenskapstillstånd men det är endast myndigheterna i utfärdandelandet som kan fatta ett sådant beslut. Via ERRU får myndigheterna nu omgående kännedom om händelser och kan därmed agera snabbare än förut.

– Genom ERRU utbyter Transportstyrelsen registerinformation med våra motsvarigheter i andra EU-länder. Det kommer att leda till att vi mer effektivt kan förbättra regelefterlevnaden inom yrkestrafiken för de utländska fordon som trafikerar våra vägar, säger Petra Wermström, enhetschef för trafikföretag på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.

Städa bort olämpliga aktörer
I dagsläget används ERRU-systemen av Transportstyrelsen och Rikspolisstyrelsen. Det förekommer flera sorters rapporteringar:

• Sverige skickar information om utländska företags överträdelser i Sverige till övriga länder. (23 rapporteringar hittills.)
• Sverige tar emot information om svenska transportföretag som begått överträdelser utomlands. (80 rapporteringar hittills.)
• På samma sätt hämtas och lämnas information om ett företags trafikansvariga och deras anseende. Anseendet påverkas av om företaget gjort sig skyldigt till tidigare trafiköverträdelser, vilket påverkar om ett företag ska få ett gemenskapstillstånd. I Sverige utfärdas dessa av Transportstyrelsen.

– ERRU är ett bidrag i arbetet med att förbättra regelefterlevnaden på väg. I slutändan är målet att städa bort olämpliga aktörer från transportmarknaden och att på så sätt skapa en bättre och mer rättvis konkurrenssituation inom branschen, avslutar Petra Wermström.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098