23948sdkhjf

Superhybriden som bara drar 0,1 liter/mil

Renault presenterar nu en ny bilmodell, EOLAB Concept, där man utvecklat ett sätt att leverera extremt låg bränsleförbrukning med hjälp av bl a ny hybridteknik. EOLAB har en bränsleförbrukning på 0,1 liter/mil vid blandad körning, vilket motsvarar 22g CO2/km.

Renaults designers var tidigt engagerade i projektet EOLAB. Konceptbilen har fått fulländad styling och man har lagt ned mycket arbete på att optimera aerodynamiken och vikten. Med sitt sluttande tak och sin smala bakände är konceptbilens verkliga syfte väl maskerat. Under EOLABS förföriska skal är allt inriktat på sparsamhet där syftet med prototypen är att uppnå extremt låg bränsleförbrukning.

För att uppnå så låg förbrukning som 0,1 liter/mil har formgivarna av bilen fokuserat på tre huvudområden; låg vikt, optimera aerodynamiken och använda ZE (zero emission) Hybridteknik för alla (ny hybridteknik från Renault)

EOLAB innehåller ett stort antal tekniska framsteg till förmån för miljön som är avsedda att successivt överföras på bilar i produktion. Renault befäster därmed sin position som pionjär inom området bilar med nollutsläpp, tack vare sitt utbud av elfordon och tar nu ytterligare ett kliv för att producera hybridteknik i prisvärda bilmodeller med ultralåga CO2-utsläpp.

Renaults mål med konceptbilen EOLAB är att fortsätta utveckla företagets DNA och säkerställa extremt låg bränsleförbrukning för alla. Det innebär att Renault gör tekniken tillgänglig till ett pris som folk kommer ha råd med. EOLAB innehåller material som magnesium och aluminium som är extremt lätt och som dessutom är billigare än titan, vilket redan nu är inräknat i 10 års-produktionsplanen för bilenmodellen.

EOLAB är mycket mer än bara en prototyp och konceptbil. Den innehåller 100 tekniska framsteg för en framtidsbil från Renault. Det är realistisk teknik som är byggd på en B-segmentsplattform och som gradvis kommer införas på kommande bilar.

Aerodynamiken: Formen på EOLAB är avsedd att effektivt skära genom luften medan enheter som en aktiv spoiler och sidovingar rör sig på samma sätt som ett roder genom luften.

Vikten: Genom olika viktbesparingar har man lyckats få ner vikten till låga 400 kg. Detta tack vare karossen som kombinerar stål, aluminium och kompositmaterial samt taket som är av magnesium och som endas väger 4 kg.

Z.E. Hybridteknik: Den nya, kompakta och prisvärda hybridkraftenheten kombinerar extremt låg bränsleförbrukning med nollutsläppsfärder* för resor kortare än 60 km och i hastigheter upp till 120kph. Inom en snar framtid kommer Renaults ZE hybridteknik som ett komplement till Renaults 100% eldrivna fordon.

* Ingen CO2 eller andra reglerade förorenande utsläpp vid körning på väg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078